
1 

UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 

JOEL RICH AND MARY RICH, 

Plaintiffs, 

v. 

FOX NEWS NETWORK, LLC, MALIA 
ZIMMERMAN, AND ED BUTOWSKY, 

Defendants. 

Civil Action No. 1:18-cv-02223 (GBD) 

REQUEST FOR INTERNATIONAL JUDICIAL ASSISTANCE PURSUANT TO THE 
HAGUE CONVENTION OF 18 MARCH 1970 ON THE TAKING OF EVIDENCE 

ABROAD IN CIVIL OR COMMERCIAL MATTERS 

The United States District Court for the Southern District of New York presents its 

compliments to the Senior Master of the Royal Courts of Justice, and respectfully requests 

international judicial assistance in accordance with the Hague Convention of 18 March 1970 on 

the Taking of Evidence Abroad in Civil or Commercial Matters (“Hague Convention”), as 

implemented into English law by the Evidence (Proceedings in Other Jurisdictions) Act 1975 

(the “1975 Act”), to obtain evidence in England to be used in the above-captioned judicial 

proceeding.  Specifically, this Court requests that the Senior Master, by the proper and usual 

process of your Courts, direct Julian Assange, located at Prisoner #A9379AY, HMP Belmarsh, 

Western Way, London SE28 0EB, United Kingdom, to appear for testimony.   

Based on the pending claims between Plaintiffs Joel and Mary Rich (the “Riches”) and 

Defendants Fox News Network, LLC (“Fox News”), Malia Zimmerman, and Ed Butowsky, this 

Court believes that the testimony of Mr. Julian Assange will be highly relevant to the 

adjudication of the above-captioned matter.  This testimony shall serve as Mr. Assange’s trial 

evidence in that matter.  This request is made with the understanding that it will in no way 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 1 of 60



2 

1. Sender: Office of the Clerk of the Court 
United States District Court for the Southern 
District of New York 
Daniel Patrick Moynihan U.S. Courthouse 
500 Pearl Street 
New York, NY 10007 
USA 

2. Central Authority of the
Requested State: The Senior Master 

For the attention of the Foreign Process Section 
Room E16 
Royal Courts of Justice 
Strand 
London WC2A 2LL 
England, United Kingdom 

3. Person to whom the executed Joseph M. Terry 
Request is to be returned: Williams & Connolly LLP 

725 Twelfth Street, N.W. 
Washington, DC 20005 
USA 
Telephone: (202) 434-5000 

4. Specification of the date by which September 1, 2020
the requesting authority requires
receipt of the response to the
Letter of Request

5. (a) Requesting Judicial Authority: The Honorable Sarah J. Netburn
United States Magistrate Judge 

require any person to commit any offense, or to undergo a broader form of inquiry than he or she 

would if the litigation were conducted in the United Kingdom.  In the proper exercise of its 

authority, this Court has determined that the evidence cannot be secured except by the 

intervention of the English courts and that assistance from the English courts would serve to 

further the international interests of justice and judicial cooperation. 

In conformity with Article 3 of the Hague Convention, the undersigned applicant has the 

honor to submit the following request.   

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 2 of 60



3 

United States District Court for the Southern 
District of New York 
Thurgood Marshall U.S. Courthouse 
40 Foley Square 
New York, NY 10007 
USA 

(b) To the Competent Authority
of: The Senior Master 

For the attention of the Foreign Process Section 
Room E16 
Royal Courts of Justice 
Strand 
London WC2A 2LL 
England, United Kingdom 

(c) Name of the case and any JOEL RICH AND MARY RICH v.  
identifying number FOX NEWS NETWORK LLC, MALIA 

ZIMMERMAN AND ED BUTOWSKY 

Civil Action No. 1:18-cv-02223 (GBD) (the “Main 
Action”) 

6. The names and addresses of the parties and their representatives:

A. Plaintiffs: Parties 

Joel Rich and Mary Rich  
(via the care of their representatives below) 

Representatives 

MASSEY & GAIL L.L.P. 
Leonard A. Gail 
Eli J. Kay-Oliphant 
Suyash Agrawal  
50 East Washington Street, Suite 400 
Chicago, IL 60602 
Telephone: (312) 283-1590 

SUSMAN GODFREY LLP 
Arun Subramanian  
Elisha Barron 
Beatrice Franklin 
1301 Avenue of the Americas, 32nd Floor 
New York, NY 10019 
Telephone: (212) 336-8330 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 3 of 60



4 

B. Defendants: Parties 

Fox News Network, LLC  
1211 Avenue of the Americas 
New York, New York 10036 
(and via the care of its representatives below) 

Malia Zimmerman 
(via the care of her representatives below) 

Ed Butowsky 
(via the care of his representative below) 

Representatives 

WILLIAMS & CONNOLLY LLP 
Joseph M. Terry 
Stephen J. Fuzesi 
Katherine Moran Meeks 
Katherine A. Petti 
725 Twelfth Street, N.W. 
Washington, DC 20005 
Telephone: (202) 434-5000 
(For Fox News Network, LLC) 

ALLEN & OVERY LLP 
Jonathan Hitchin 
Orla Fox 
One Bishops Square, London, 
E1 6AD, United Kingdom 
Telephone: +44 20 3088 0000 
(For Fox News Network, LLC, for the purposes of 
the above mentioned application) 

JOANNE BOX 
Brick Court Chambers 
(UK counsel for Fox News Network, LLC, for the 
purposes of the above mentioned application) 

DECHERT LLP 
David H. Stern 
U.S. Bank Tower 
633 West 5th Street 
Los Angeles, CA 90071 
Telephone: (213) 808-5700 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 4 of 60



5 

(For Malia Zimmerman) 

QUAINTON LAW, PLLC 
Eden P. Quainton 
1001 Avenue of the Americas, 11th Fl. 
New York, NY 10018 
Telephone: (212) 813-8389 
(For Ed Butowsky) 

7. Nature and purpose of the proceedings and summary of facts:

Nature of the proceedings 

This case arises from a Fox News publication concerning Seth Rich, a former Democratic 

National Committee (“DNC”) staffer who was killed in Washington, D.C. on July 10, 2016.  

Within weeks of Mr. Rich’s death, WikiLeaks (an international organization that publishes news 

leaks and classified media by anonymous sources) released a collection of thousands of internal 

emails and documents taken from the DNC servers.  The month after Mr. Rich’s passing, 

WikiLeaks founder Julian Assange referenced Seth Rich and his passing as part of a discussion 

of the 2016 DNC email leak during an interview with a Dutch television reporter.  See, e.g. 

https://www.youtube.com/watch?v=Kp7FkLBRpKg. WikiLeaks also announced a $20,000 

reward for information about Mr. Rich’s murder on August 9, 2016.  See 

https://twitter.com/wikileaks/status/763063624579551232.  In January 2017, WikiLeaks tweeted 

that there was a $130,000 reward for information leading to Seth Rich’s killers.  See 

https://twitter.com/wikileaks/status/822213093065367553.  WikiLeaks published through 

Twitter various other comments as to Mr. Rich’s death in late 2016 and 2017.1   

1 See, e.g. https://twitter.com/wikileaks/status/763852003093217280; 
https://twitter.com/wikileaks/status/800872140178395136; 
https://twitter.com/wikileaks/status/892510925244203008; 
https://twitter.com/wikileaks/status/864605358488256514. 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 5 of 60



6 

On May 16, 2017, nearly a year after Mr. Rich’s death, Fox News published an online 

article by Malia Zimmerman headlined: “Seth Rich, slain DNC staffer, had contact with 

WikiLeaks, say multiple sources.”  The article quoted a confidential, federal investigator source, 

who was described in the article as having “reviewed an FBI forensic report” of Mr. Rich’s 

computer and was quoted as saying: “I have seen and read the emails between Seth Rich and 

WikiLeaks.”  The article also reported that the federal investigator’s account was “consistent 

with the findings of Rod Wheeler, a former DC homicide detective and Fox News contributor 

and whose private investigation firm was hired by Rich’s family to probe the case.”  On May 18, 

2017, two days after the article was published, plaintiff Joel Rich wrote to Zimmerman seeking a 

retraction.  On May 23, 2017, Fox News issued a retraction, explaining: “The article was not 

initially subject to the high degree of editorial scrutiny we require for all our reporting.”  

Subsequently, in March 2018, Plaintiffs Joel and Mary Rich—Seth Rich’s parents—

brought claims for intentional infliction of emotional distress, tortious interference with contract, 

and negligent supervision relating to Zimmerman’s article, as well as prepublication conduct.  To 

succeed in their claim for intentional interference of emotional distress, Plaintiffs must prove that 

Fox News and its reporter engaged in “conduct . . . so outrageous in character, and so extreme in 

degree, as to go beyond all possible bounds of decency, and to be regarded as atrocious, and 

utterly intolerable in a civilized community.” Howell v. N.Y. Post Co., 612 N.E.2d 699, 702 

(N.Y. 1993).  Central to Plaintiffs’ claims of outrageousness is that Fox’s reporting that Mr. Rich 

had connections with WikiLeaks was false: Plaintiffs contend that Defendants “sought out Joel 

and Mary . . . to use them as pawns to develop the sham story that Fox News could, in turn, 

report,” and that Defendants “induced Joel and Mary . . . to implicate themselves as parents. . . , 

inferring that they were involved in establishing the (fictitious) facts of Defendants’ scheme and 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 6 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6


7 

2 See, e.g., Second Cir. Op. 19-20 (noting the requirement of “falsehood” under Supreme Court 
precedent); id. at 14 (emphasizing Plaintiffs’ allegations that this was a “knowingly false article 
accusing Seth of leaking the DNC emails”).  

sham story.”  Am Compl. ¶ 136A, C.  Plaintiffs claim the May 2017 article at issue was a 

“sham,” “fictitious,” and “relied upon false and fabricated facts.” See Amended Complaint ¶¶ 

136, 155; see also id. ¶¶ 3 (“[Defendants] pursue[d] and develop[ed] a fiction that Seth had 

leaked thousands of DNC emails to WikiLeaks. And they published, republished, and publicized 

the sham story.”), 36, 39, 43, 70, 77, 85, 89, 91, 103, 109, 136, 139.  

The Southern District for New York, in August 2018, dismissed Plaintiffs’ claims in their 

entirety, holding, inter alia, that Plaintiffs could not recover for defamatory statements about 

their son, and that the allegations of the Complaint did not support a claim for intentional 

infliction of emotional distress or inducing a breach of contract. The Second Circuit Court of 

Appeals reversed in September 2019, accepting as true the Complaint’s allegations of “what 

amounted to a campaign of emotional torture” aimed at the Riches.  Second Cir. Op. 14. The 

Court of Appeals emphasized, however, that Plaintiffs cannot recover damages for the emotional 

distress they suffered as a result of the defamation of their son, but only for “speech and conduct 

specifically targeted at [them].”  Id. at 19. 

Fox News and Ms. Zimmerman deny Plaintiffs’ allegations.  Plaintiffs’ claim for 

intentional infliction of emotional distress may only succeed if Plaintiffs can show, among other 

things, “falsehood.”  Second Cir. Op. at 19-20;2 see also, e.g. Philadelphia Newspapers, Inc. v. 

Hepps, 475 U.S. 767, 776 (1986) (First Amendment places the burden on Plaintiffs to prove 

falsity on matter of public concern).  Central to Fox’s defense as to the truth of the article at issue 

is that this article was not a “sham,” as repeatedly alleged by Defendants. 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 7 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=475+u.s.+767&btnG=&hl=en&as_sdt=6


8 

Thus, evidence regarding the source of the leaked DNC emails and the communications 

(if any) between Seth Rich and WikiLeaks will be highly material to Fox’s contentions that the 

article was not a “sham” as asserted by Plaintiffs, that the Plaintiffs cannot prove falsity, and 

highly material to Fox’s contention that they were not engaged in any outrageous behavior, 

against the Riches: Fox was pursuing a story that was substantially true.  Mr. Assange, as 

founder of WikiLeaks, is exceptionally suited to provide testimony that will be highly relevant to 

these issues.  Therefore, Fox News, by and through this letter of request issued by the District 

Court, is formally requesting the testimony of Mr. Assange for use at trial. 

The Parties 

The Plaintiffs are Joel Rich and Mary Rich, individuals residing in the State of Nebraska, 

United States. 

The Defendants are Fox News Network, LLC, a Delaware corporation with its principal 

place of business in New York, as well as Malia Zimmerman and Ed Butowsky, individuals 

residing in California and Texas, respectively.  

Status of the proceedings 

Fact discovery has commenced and currently is scheduled to close on December 31, 

2020.  In accordance with the U.S. rules on evidence gathering, witness evidence, including the 

evidence sought pursuant to this application, needs to be obtained within the prescribed 

discovery window, as opposed to during the trial itself.  That evidence, including the testimony 

sought from Mr. Assange, will be used at the trial for this action, which has not yet been 

scheduled. 

8. Evidence to be obtained or other judicial act to be performed:

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 8 of 60



9 

This Request is being made to obtain testimony from Julian Assange for use at trial in the 

above-captioned matter in relation to the source of the DNC emails and documents released by 

WikiLeaks in 2016; WikiLeaks’ response to Mr. Rich’s murder; and WikiLeaks’ 

communications with Mr. Rich and members of Mr. Rich’s family.  

The requesting authority notes that the English Court has no inherent jurisdiction to act in 

aid of a foreign court.  It derives its authority from the Hague Convention, as implemented by the 

1975 Act, and its powers are therefore limited to actions falling within the scope of that statute.  

In particular, the English Court’s powers to compel the giving of evidence in assistance of 

foreign proceedings are only as wide as its powers to compel evidence in proceedings before its 

own courts.     

The requesting authority notes that the English Court’s approach in relation to the 

gathering of evidence is more restrictive than the approach of the requesting authority. The 

requesting authority confirms that the testimony sought from Mr. Assange is directly relevant to 

the matters in issue in the Main Action and will be used at trial.  The requesting authority 

understands from Fox News that no questions will be asked of Mr. Assange that could not 

properly be asked by counsel examining a witness at a trial before the High Court of England 

and Wales. 

9. Identity and address of any person to be examined:

Julian Assange 
Prisoner #A9379AY 
HMP Belmarsh 
Western Way 
London SE28 0EB 
United Kingdom 

10. Questions to be put to the persons to be examined or statement of the subject matter
about which they are to be examined:

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 9 of 60



10 

Fox News seeks testimony in response to the following specific questions: 

1) What was Mr. Assange’s role (if any) in the establishment of WikiLeaks?

2) What was Mr. Assange’s role (if any) in connection with the activities of WikiLeaks in
2016?

3) In 2016 and 2017, what role (if any) did Mr. Assange have regarding the content of
WikiLeaks’ Twitter postings?

4) What was Mr. Assange’s involvement (if any) in WikiLeaks’ July 22, 2016 release of
emails and documents from the Democratic National Committee (DNC), as referenced at
https://wikileaks.org/dnc-emails/?

5) When were those emails and documents provided to WikiLeaks?

6) How did WikiLeaks obtain the DNC emails and documents?

7) Which individual(s) and/or entit(y/ies) provided the DNC emails and documents to
WikiLeaks?

8) Which individual(s) and/or entit(y/ies) obtained those materials from the DNC?

9) Describe any role played by Seth Rich to your knowledge in obtaining those materials
and/or providing them to WikiLeaks.

10) To your knowledge, has WikiLeaks ever offered a reward for information related to a
murder that occurred in the United States other than in relation to the murder of Seth
Rich?  If so, on how many occasions?

11) Why did WikiLeaks provide a reward for information related to the murder of Seth Rich?

12) Has Mr. Assange ever communicated with Seth Rich in any manner?

13) If so, what was the content of the communications?

14) If Mr. Assange himself has not communicated with Seth Rich, is Mr. Assange aware as to
whether any person affiliated with WikiLeaks ever communicated with Seth Rich in any
manner?

15) If so, (a) who communicated with Seth Rich? And (b) what, to Mr. Assange’s knowledge,
was the content of such communication(s)?

16) Has Mr. Assange ever communicated in any manner with another member of the Rich
family, including (but not limited to) Aaron Rich, Joel Rich, or Mary Rich?

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 10 of 60



11 

17) If so, what was the content of those communications?

18) To Mr. Assange’s knowledge, has any other person affiliated with WikiLeaks ever
communicated in any manner with a member of the Rich family?

19) If so, (a) who communicated with the Rich family? And (b) what, to Mr. Assange’s
knowledge, was the content of such communication(s)?

20) To Mr. Assange’s knowledge, did any individual(s) and/or entit(y/ies) affiliated with the
Russian Federation (including, but not limited to, the FSB, SVR, GU (or GRU), FSPSI,
or any other intelligence service) play any role in obtaining and/or providing to
WikiLeaks the 2016 DNC emails released by WikiLeaks?

11. Documents or other property to be inspected:

At present, no documents are requested in addition to the testimony from Mr. Assange.

12. Any requirement that the evidence be given on oath or affirmation and any special
form to be used:

The examination shall be conducted in accordance with the local rules and procedure in 

relation to the taking of evidence.  The testimony shall be given under oath or affirmation 

pursuant to the laws of England and Wales as set out in the Schedule to this Letter of Request. 

13. Special methods or procedure to be followed:

In light of the COVID-19 pandemic and the restrictions and social distancing measures in

place both in the U.K. and the U.S., the requesting authority respectfully requests that the 

examination of Mr. Assange take place by video link and that the English Court grant permission 

for the same.  The requesting authority understands that Fox News will seek from the English 

Court permission to examine Mr. Assange by video link in accordance with the usual 

arrangements that would apply to evidence taken by video link at a trial before the High Court of 

England and Wales in accordance with the English Civil Procedure Rules. 

The requesting authority further respectfully requests that this letter of request be 

executed expeditiously. 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 11 of 60



12 

14. Request for notification of the time and place for the execution of the Request and
identity and address of any person to be notified:

The requesting authority respectfully asks that notice of the time when, and the place 

where, the proceedings will take place be provided to: 

Joseph M. Terry 
Williams & Connolly LLP 
725 Twelfth Street, N.W. 
Washington, DC 20005 

15. The fees and costs incurred which are reimbursable under the second paragraph of
Article 14 or under Article 26 of the Convention will be borne by:

Fox News Network, LLC, c/o 
Joseph M. Terry 
Williams & Connolly LLP 
725 Twelfth Street, N.W. 
Washington, DC 20005 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 12 of 60

wilsona
New Stamp

wilsona
Text Box
SO ORDERED. 




Dated:        August 5, 2020
                   New York, New York

wilsona
New Stamp



UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
------------------------------------- X 

JOEL RICH and MARY RICH, 

Plaintiffs, 

-against-

FOX NEWS NETWORK, LLC, MALIA 
ZIMMERMAN, in her individual and professional 
capacities, and ED BUTOWSKY, in his individual 
and professional capacities, 

Defendants. 

------------------------------------- X 

GEORGE B. DANIELS, United States District Judge: 

MEMORANDUM DECISION 
AND ORDER 

18 Civ. 2223 (GBD) 

Plaintiffs Joel and Mary Rich bring this action against Defendants Fox News Network, LLC, 

Fox News reporter Malia Zimmerman (together with Fox News, the "Fox Defendants"), and Fox 

News contributor Ed Butowsky asserting claims for intentional infliction of emotional distress 

("IIED") and for aiding and abetting and conspiring to intentionally inflict emotional distress on 

Plaintiffs. (Comp!., ECF No. 7, 11135-71.) Plaintiffs principally allege that Defendants conspired 

to cause Plaintiffs severe emotional distress by publishing a news article reporting that their son, Seth 

Rich, a former Democratic National Committee ("DNC") employee, was murdered for leaking 

sensitive, private emails from DNC servers to WikiLeaks. (See id.) Plaintiffs also asse1i a claim 

against all Defendants for tortious interference with Plaintiffs' contract with Fox News contributor 

and private investigator Rod Wheeler, as well as a claim against Fox News for its negligent 

supervision and/or retention of Zimmerman and Wheeler. 1 (Id. 11 172-84.) Defendants move to 

1 Before Plaintiffs brought this suit, Rod Wheeler filed an action pending before this Court in which he asserts 
claims for defamation and libel against Fox News, Zimmerman, and Butowsky arising out of Fox News's 
coverage of Wheeler's investigation into Seth Rich's murder. (Am. Comp!., Wheeler v. Twenty-First Century 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 13 of 60

https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=7#page=11135
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=7#page=11135


dismiss the complaint for failnre to state a claim pnrsuant to Rule 12(b)(6) of the Federal Rules of 

Civil Procednre.2 (See ECF Nos. 35, 51.) 

Defendants' motions to dismiss for failnre to state a claim are GRANTED. 

I. FACTUAL BACKGROUND 

Plaintiffs are the parents of Seth Rich, a Democratic National Committee ("DNC") employee 

who was mnrdered on July 10, 2016. (Comp!. ,r,r 2, 13, 16.) Although the mnrder is still being 

investigated by the Washington D.C. Metropolitan Police Department ("MPDC") and remains 

unresolved, the MPDC's investigation supports the conclusion that Seth Rich's murder was the result 

of a botched robbery. (Id. ,r 17.) According to Plaintiffs, however, Defendants have publicized a 

different and patently fictitious story about the circumstances of their son's mnrder. 

On July 22, 2016, more than 44,000 private emails from the DNC were published on a website 

maintained by the organization known as WikiLeaks. (Id. ,r 19.) According to Plaintiffs, a conspiracy 

theory developed among some political groups that Seth Rich was mnrdered because he provided the 

DNC emails to WikiLeaks. (Id. ,r,r 3, 22.) On August 22, 2016, Plaintiffs issued a response to the 

conspiracy theory, which stated, in part: 

(Id. if 23.) 

[S]ome are attempting to politicize this horrible tragedy, and in their 
attempts to do so, are actually causing more harm than good and 
impeding ... the ability of law enforcement to properly do their job. 
For the sake of finding Seth's killer, and for the sake of giving the 
family the space they need at this terrible time, they are asking for the 
public to refrain from pushing unproven and harmful theories about 
Seth's mnrder. 

Fox, Inc., No. I 7-cv-5807 (S.D.N.Y. Oct. 23, 2017), ECF No. 56.) The defendants in that case filed motions 
to dismiss, which are addressed in a separate opinion filed today. 

2 Butowsky also moves to dismiss the complaint for lack of personal jurisdiction pursuant to Rule 12(6 )(2) of 
the Federal Rules of Civil Procedure. However, because Plaintiffs' claims against all Defendants fail on their 
merits, see Section III, infra, this Comt declines to address Butowsky's jurisdictional arguments. 

2 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 14 of 60

https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=56
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=56


On or about December 17, 2016, Butowsky made contact with Plaintiffs through a Facebook 

post indicating that he was "looking to connect with anyone Jewish in Omaha[,] Nebraska." (Comp!. 

,i 25.) Butowsky spoke with Plaintiffs by phone and informed them that he had heard WikiLeaks 

received the DNC emails from Seth Rich. (Id. ,i,i 25-26.) Plaintiffs, however, denied that their son 

had done so. (Id. ,i 26.) On January 3, 2017, Butowsky sent Joel Rich a follow-up email with the 

subject line, "Please called [sic] Butowsky. We met through Jeremy from your temple." (Id. ,i 27.) 

That same day, Zimmerman emailed Brad Bauman, who was handling press inquiries on 

Plaintiffs' behalf, asking for information about Seth Rich's murder. (Id. ,i 28.) When Bauman 

responded, Zimmerman wrote back that she "would want to get the information directly from [Joel 

Rich] or law enforcement to ensure its accuracy." (Id.) Accordingly, on January 5, 2017, Zimmerman 

emailed Joel Rich requesting information about Seth for stories she was writing, claiming that she 

wanted to "bring further attention to his case." (Id. ,i 30.) Joel Rich responded by sending 

Zimmerman information about Seth as well as photographs of him. (Id.) 

On January 20, 2017, Butowsky called Joel Rich and encouraged him to look at Seth's bank 

account to see if there were any payments posted from WikiLeaks. Plaintiffs, however, again assured 

Butowsky that rumors about Seth Rich and WikiLeaks were "baseless." (Id. ,i,i 31-32.) 

On February 23, 2017, Butowsky sent a text message to Rod Wheeler stating that he was 

"looking for some assistance on something that happened in Washington" and asking him to call. 

(Id. ,i 34.) Wheeler, a former MPDC homicide detective turned private investigator, was then under 

contract with Fox News to appear as an on-air contributor, as well as to provide "off-air assistance, 

as requested by Fox."3 (Id. ,i 33.) When Wheeler called, Butowsky stated that he was working with 

3 Plaintiffs have not named Wheeler as a Defendant in this lawsuit. 

3 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 15 of 60



Zimme1man at Fox News on an article about Seth Rich and wanted Wheeler to conduct an 

investigation into his murder. (Id. 135.) 

On February 28, 2017, Wheeler met with Butowsky and Zimmerman. (Id. 137.) Plaintiffs 

allege that Butowsky, Zimmerman, and Fox News "sought to have Wheeler plausibly corroborate the 

sham story ... that Seth gave the DNC emails to WikiLeaks." (Id. 139.) That same day, Butowsky 

sent an email to Plaintiffs offering to hire Wheeler on their behalf to investigate their son's murder. 

(Id. 1 41.) Wheeler also spoke with Plaintiffs directly about the prospective investigation, though he 

did not mention that he had met with Zimmerman. (Id. 1 43.) 

On March 3, 2017, Butowsky sent Joel Rich a draft of an engagement agreement between 

Plaintiffs and Wheeler, which stated that Wheeler would provide "media representation" for the Rich 

family and that he would "[i]nterview, investigate, and represent" Seth's family members "in any and 

all media contacts and with regards to the official police investigation surrounding the death of Seth 

Rich." (Id. 1 45.) Plaintiffs, however, told Butowsky and Wheeler that they would not allow Wheeler 

to serve as their media representative unless Plaintiffs would have complete control over the 

comments Wheeler made publicly on their behalf. (Id. 1146-47.) Butowsky told Plaintiffs that he 

would accept Plaintiffs' condition. (Id. ii 47.) 

On March 5, 2017, Butowsky followed up and urged Plaintiffs to allow him to hire and pay 

for Wheeler's services on their behalf, appealing to their "need to get closure, as a family." (Id. 149.) 

Butowsky assured Plaintiffs that his motivation in offering to pay Wheeler on Plaintiffs' behalf was 

purely altruistic, and that he was concerned about the rumors circulating about Seth. (Id. 1 50.) 

Butowsky further assured Plaintiffs that he would not be involved any longer and that Wheeler would 

take his directions from, and provide all information directly to, Plaintiffs. (Id. 1 51.) Butowsky told 

Plaintiffs that they would "never see me ever talk about this anywhere." (Id.) In a phone call with 

4 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 16 of 60



Joel Rich on March 13, 2017, Butowsky reiterated that he would respect Wheeler's obligation not to 

speak about his investigation to anyone but Plaintiffs. (Id. 1 54.) 

On March 14, 2017, Plaintiffs executed a contract with Wheeler's private investigation firm, 

Capitol Investigations, LLC. (Id. 156.) The contract stated, among other things, that "[t]he 

representation shall not include media representation, unless otherwise permitted by [Plaintiffs] in 

writing." (Id. 157.) The contract also stated, "Capitol Investigations shall not release any information 

regarding the investigation, including but not limited to findings, working theories or path [sic] 

forward to any third paiiy without prior authorization by [Plaintiffs] unless that third party is an 

investigating agency, i.e. Metropolitan Police Department and the FBI." (Id.) 

On April 9, 2017, Wheeler sent a text message to Zimmerman stating, "I'm ready to say Seths 

[sic] Death [sic] was not a botched robbery." (Id. 160.) On April 18, 2017, Butowsky sent Wheeler 

a text message stating that he would be "meeting [White House Press Secretary] Sean Spicer and 

want you with me." (Id. 161.) Wheeler and Butowsky met with Spicer two days later and provided 

Spicer with written materials relating to Wheeler's investigation. (Id. 163.) Neither Wheeler nor 

Butowsky asked Plaintiffs for pe1mission prior to meeting with Spicer, nor had they informed 

Plaintiffs of the meeting. (Id. 165.) 

On April 24, 2017, and with Plaintiffs' approval, Wheeler obtained an interview with MPDC 

Detective Della-Camera, the lead homicide detective investigating Seth Rich's murder. (Id. 166.) 

The night before the interview, Butowsky sent an email to Wheeler stating, "Della camera [sic] is 

either helping us or we will go after him as part of the coverup [sic]." (Id. 167.) Zimmerman then 

sent Wheeler several emails, some of which were copied to Butowsky, with information about 

Detective Della-Camera and the MPDC's investigation into Seth Rich's murder. (Id. 168.) 

5 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 17 of 60



On May 10, 2017, Butowsky and Zimmerman advised Wheeler that an FBI source had 

confirmed that emails were exchanged between Seth and WikiLeaks. (Id. 169.) Butowsky and 

Zimmerman also told Wheeler that they would be meeting with the source and would provide Wheeler 

with details from the meeting. (Id.) However, Plaintiffs allege that, in fact, Zimmerman and 

Butowsky did not have such a source. (Id. 179.) The next day, Zimmerman sent Wheeler a copy of 

an article she had drafted for publication by Fox News (the "Zimmerman/Fox Article"), reporting on 

Seth Rich's alleged disclosure of DNC emails to WikiLeaks. (Id. 1170, 72.) Zimme1man worked 

on and exchanged multiple drafts of the Zimmerman/Fox Article with Butowsky. (Id. 171.) 

On May 15, 2017, Zimmerman told Wheeler that the "bosses at Fox" wanted the 

Zimmerman/Fox Article published the next day, while Butowsky left Wheeler a voicemail telling him 

to "close this deal, whatever you got to do." (Id. 174.) That same day, Zimmerman also contacted 

Plaintiffs to request their comment on a FBI report showing that Seth Rich had disclosed the DNC 

emails to WikiLeaks. (Id. 178.) Also on May 15, 2017, Wheeler spoke with Joel Rich about the 

Zimmerman/Fox Article, which Rich maintained was false. (Id. 1 80.) 

Nevertheless, on May 16, 2017, Fox News published the Zimmerman/Fox Article. (Id. 187.) 

The article contained a quote from an unnamed federal investigator stating, "I have seen and read the 

emails between Seth Rich and WikiLeaks." (Id.) The article also noted that the federal investigator's 

"revelation" was "consistent with the findings of Rod Wheeler, a fo1mer DC homicide detective and 

Fox News contributor whose private investigation firm was hired by Rich's family to probe the case." 

(Id. 1 88.) In addition, the article quoted Wheeler as stating, "[m]y investigation up to this point 

shows there was some degree of email exchange between Seth Rich and WikiLeaks." (Id. 189.) 

Plaintiffs allege that the quotes attributed to the federal investigator and Wheeler were false. 

(Id. 1187, 91.) 

6 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 18 of 60



Later that day, Fox News published a second article that stated, among other things, "Rod 

Wheeler, a retired Washington [D.C.] homicide detective and Fox News contributor investigating the 

case on behalf of the Rich Family, made the WikiLeaks claim, which was corroborated by a federal 

investigator who spoke to Fox News." (Id. ,r 90.) The second article also stated that "a spokesman 

for Rich's family on Tuesday said Wheeler was not authorized to speak for the family .... " (Id.) 

Over the next several days following the publication of both articles, Seth Rich's murder and 

the Zimmerman/Fox Article were covered on various Fox News programs and in other media sources. 

(Id ,r 104.) In addition, on May 22, 2017, Wheeler issued a public media release indicating that he 

was "of the personal opinion that the information/article reported by Fox News Channel was 

essentially correct and worthy of further investigation." (Id. ,r 105.) However, the next day, Fox 

News issued a retraction of the Zimmerman/Fox Article, explaining that the article "was not initially 

subjected to the high degree of editorial scrutiny we require for all our reporting[]" and that "[ u ]pon 

appropriate review, [it] was found not to meet those standards and has since been removed." (Id. 

,r,r 106-07.) 

Even after the Zimmerman/Fox Article was retracted, various Fox News programs continued 

to discuss Seth Rich's murder. (Id. ,r 108.) Plaintiffs allege that this coverage was designed to 

"exploit the sham story" that was the subject of the Zimmerman/Fox Article in order to boost Fox 

News's ratings. (Id. ,r 109.) Plaintiffs further allege that Butowsky continued to publicly discuss the 

Zimmerman/Fox Article, including on Twitter. One Tweet, for example, suggested that Plaintiffs had 

confirmed that Aaron Rich, Seth's brother, received money from WikiLeaks in his personal bank 

account. (Id. ,r 113.) In addition, on August 16, 2017, Butowsky told National Public Radio that 

"every word" of the Zimmerman/Fox Article was true. (Id. ,r 114.) 

7 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 19 of 60



After the retraction of the Zimmerman/Fox Article, Butowsky remained in contact with 

Plaintiffs. On May 25, 2017, for instance, Butowsky sent Joel Rich a text message stating, in part, "I 

kept thinking at some point you would explain the things written about me were not true but you 

never did .... The idea that I conspired to do something which I have no idea what that could've been 

is complete hogwash made up by ... Bauman." (Id ,r 111.) The text message stated further, "You 

should call Malia Zimmerman. She found the person and the gun that was used to shoot your son .... 

When you find out who did it you are going to be ve1y very emotional." (Id) Plaintiffs allege that 

Butowsky continued calling, texting, and leaving voicemails for Joel Rich. (Id ,r 117.) 

Plaintiffs further allege that the Zimmerman/Fox Article, together with the Defendants' 

overall conduct, has caused them "intense distress." (Id ,r 128.) Plaintiffs allege that they both now 

exhibit symptoms consistent with post-traumatic stress disorder and obsessive-compulsive behavior 

and that Mary Rich experiences symptoms consistent with social anxiety disorder. (Id. ,r,r 130-31.) 

Plaintiffs further allege that they experience feelings of anxiety, and have developed a 

"hypersensitivity to potentially being harassed, threatened, and hatmed." (Id. ,r,r l32(A)-(B).) As a 

result, they claim they have installed three video catneras outside their home to detect unwanted 

visitors. (Id ,r 132(B).) 

In addition, Plaintiffs allege that Mary Rich was laid off shortly before her son's death, but 

that she had received a job offer on the satne night that the Zimmerman/Fox Article was published. 

(Id. ,r 133 .) Plaintiffs allege that as a result of the publication of the Zimmerman/Fox Article and 

subsequent media coverage, she becatne distraught and was unable to accept the job. (Id.) Plaintiffs 

further allege that although Mary Rich had a "preexisting neurological condition, which was being 

managed with regular treatment," her condition has become aggravated such that she has been unable 

to return to work. (Id) 

8 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 20 of 60



II. LEGAL STANDARDS 

"A Rule 12(b)(6) motion challenges the legal sufficiency of the claims asserted in a 

complaint." Trs. of Upstate NY. Eng'rs Pension Fundv. Ivy Asset Mgmt., 131 F. Supp. 3d 103, 119-

20 (S.D.N.Y. 2015). To survive such a motion, the plaintiff must plead "enough facts to state a claim 

to relief that is plausible on its face." Bell At!. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007). "A claim 

has facial plausibility when the plaintiff pleads factual content that allows the court to draw the 

reasonable inference that the defendant is liable for the misconduct alleged." Ashcroft v. Iqbal, 556 

U.S. 662, 678 (2009). In deciding a Rule 12(b)(6) motion, a court "accept[s] all factual allegations 

in the complaint as true ... and draw[s] all reasonable inferences" in favor of the plaintiff. Holmes 

v. Grubman, 568 F.3d 329, 335 (2d Cir. 2009). A court is "not, however, 'bound to accept conclusory 

allegations or legal conclusions masquerading as factual conclusions."' Faber v. Metro. Life Ins. Co., 

648 F.3d 98, 104 (2d Cir. 2011) (quoting Rolon v. Henneman, 517 F.3d 140, 149 (2d Cir. 2008)). 

III. THE COMPLAINT FAILS TO STATE A CLAIM 

Plaintiffs assert several state law claims against Fox News, Zimmerman, and Butowsky for 

IIED, as well as conspiring to commit and aiding and abetting IIED, and tortious interference with 

contract. (See id. ,r,r 136-44, 146-56, 158-71, 173-77.) Plaintiffs also assert a claim against Fox 

News for the negligent supervision and/or retention of Zimmerman and Wheeler. (Id. ,r,r 179-84.) 

However, each of Plaintiffs' claims fail to adequately allege essential elements of the causes of action 

asserted. Accordingly, Plaintiffs' complaint is dismissed in its entirety. 

A. Intentional Infliction of Emotional Distress 

To state a claim for IIED under New York law, a plaintiff must adequately allege: "(1) extreme 

and outrageous conduct, (2) intent to cause severe emotional distress, (3) a causal connection between 

9 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 21 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=568+f.3d+329&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=648+f.3d+98&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=517+f.3d+140&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=131+f.+supp.+3d+103&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=131+f.+supp.+3d+103&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=550+u.s.+544&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=556++u.s.+662&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=556++u.s.+662&btnG=&hl=en&as_sdt=6


the conduct and the injury, and (4) severe emotional distress."4 Friedman v. Self Help Cmty. Servs., 

Inc., 647 F. App'x 44, 47 (2d Cir. 2016). To form the basis of an IIED claim, the conduct must be 

"so outrageous in character, and so extreme in degree, as to go beyond all possible bounds of decency, 

and to be regarded as atrocious, and utterly intolerable in a civilized society." Howell v. New York 

Post Co., 612 N.E.2d 699, 702 (N.Y. 1999)). 

This "standard ... is 'rigorous, and difficult to satisfy."' Conboy v. AT&T Corp., 241 F.3d 

242, 258 (2d Cir. 2001) (quoting Howell, 612 N.E.2d at 702); see also DiRuzza v. Lanza, 685 F. 

App'x 34, 36 (2d Cir. 2017) ("A claim for [IIED] must satisfy an 'exceedingly high legal standard"' 

and is available "only as a last resort"). "Actions 'likely [to] be considered reprehensible by most 

people' are not sufficient." DiRuzza, 685 F. App'x at 37 (citation omitted); see also Ponticelli v. 

Zurich Am. Ins. Grp., 16 F. Supp. 2d 414, 441 (S.D.N.Y. 1998) ("[C]onduct [that is] undoubtedly 

unprofessional, distasteful, and improper, does not rise to the level of extreme and outrageous 

behavior required for an IIED claim in New York.") Indeed, of all the IIED claims the New York 

Court of Appeals has considered, "every one has failed because the alleged conduct was not 

sufficiently outrageous."' DiRuzza, 685 F. App'x at 37 (quoting Chanko v. Am. Broad. Cos., 49 

N.E.3d 1171, 1179 (N.Y. 2016)) (alterations and omission in original). 

As courts have observed, defamatory statements to news outlets "fall well short of meeting 

the high standard for extreme and outrageous conduct." Cruz v. Marchetta, No. 11 Civ. 8378 (RWS), 

2012 WL 4513484, at *5 (S.D.N.Y. Oct. 1, 2012) (collecting cases); see also Restis v. Am. Coal. 

4 Where, as here, a federal court's "subject matter jurisdiction is grounded on the diversity statute, and ... the 
[ d]istrict [ c ]our! ... sits in New York," a cou1t "dete1mine[ s] the body of law that applies ... with reference 
to New York's choice oflaw rules." Bookingv. Gen. Star Mgmt. Co., 254 F.3d 414,419 (2d Cir. 2001). Under 
those rules, "the first step ... is to determine whether there is an 'actual conflict' between the laws invoked by 
the parties." Id. "If there is no actual conflict, then the choice oflaw question is inconsequential and the forum 
state" may "appl[y] its own law." Johnson v. Nextel Commc'ns, Inc., 660 F.3d 131, 138 (2d Cir. 2011). 
Because the parties rely on New Yark law and they have not identified an actual conflict between the relevant 
laws of New York and Nebraska, this Court applies New York law as the law of the forum. 

10 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 22 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=647+f.+app'x+44&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=241+f.3d++242&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=241+f.3d++242&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=685+f.++app'x+34&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=685+f.++app'x+34&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=685+f.++app'x+34&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=685+f.++app'x+34&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=16+f.+supp.+2d+414&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=49++n.e.3d+1171&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=49++n.e.3d+1171&btnG=&hl=en&as_sdt=6
https://www.westlaw.com/Link/Document/FullText?rs=USCLink&vr=3.0&findType=Y&cite=2012%2Bwl%2B4513484&refPos=4513484&refPosType=s&clientid=USCourts
http://scholar.google.com/scholar?q=254++f.3d++414&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=660++f.3d++131&btnG=&hl=en&as_sdt=6


Against Nuclear Iran, Inc., 53 F. Supp. 3d 705, 729 (S.D.N.Y. 2014) ("[C]ourts in this Circuit have 

recognized[] [that] defamatory statements generally cannot constitute the extreme and outrageous 

behavior required for an [IIED] claim."). Moreover, "it is well established that where the crux of [ a] 

complaint sounds in defamation, court[s] will refuse to allow a cause of action for emotional distress," 

because a plaintiff cannot "circumvent[] the restrictions on defamation claims" by styling his claim 

as one for IIED. Croskey v. Med. & Tech. Servs., Inc., No. 05 Civ. 6641 (LMM), 2006 WL 2347816, 

at *3 (S.D.N.Y. Aug. 10, 2006) (citing Wilson v. Merrill Lynch, Pierce, Fenner & Smith, Inc., 490 

N.Y.S.2d 553, 555 (App. Div. 2d Dep't 1985)). Similarly, "courts have held that false statements or 

misrepresentations----even if intentionally made~do not rise to the level of extreme and outrageous 

conduct." Baraliit v. Vinya Capital, L.P., No. 07 Civ. 4626 (MHD), 2009 WL 959578, at *12 

(S.D.N.Y. Mar. 31, 2009) (citations omitted). Allegations that the false statements "would 

have ... an [ emotionally distressing] effect because [plaintiff! is a religious [person]" do not render 

the statements sufficiently outrageous to form the basis for an IIED claim. Lawson v. NY Billiards 

Corp., 331 F. Supp. 2d 121, 133 (E.D.N.Y. 2004). 

In addition, "[ c ]ourts are reluctant to allow recovery under the banner of [IIED] absent a 

deliberate and malicious campaign of harassment or intimidation." Margrabe v. Sexier & Warmjlash, 

P.C., 353 F. App'x 547, 550 (2d Cir. 2009) (quoting Cohn-Frankel v. United Synagogue of 

Conservative Judaism, 667 N.Y.S.2d 360,362 (App. Div. !st Dep't 1998)). To find such a campaign 

exists, "New York courts appear to require that plaintiffs allege either an unrelenting campaign of 

day in, day out harassment or that the harassment was accompanied by physical threats[.]" Lawson, 

331 F. Supp. 2d at 133 (quoting Nunez v. A-T Fin. Info., Inc., 957 F. Supp. 438,442 (S.D.N.Y. 1997)); 

see also Fleming v. Hymes-Esposito, No. 12 Civ. 1154 (JPO), 2013 WL 1285431, at *9 (S.D.N.Y. 

Mar. 29, 2013) (dismissing an IIED claim based on "defamation, ... numerous phone calls, 

11 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 23 of 60



and ... unannounced visits ... and [defendant's] refusal to leave after one particular visit"). When 

the alleged campaign is "based on 'abuse by defendant of some relation or position which gives the 

defendant actual or apparent power to damage the plaintiffs interests ... liability usually has rested 

on a prolonged course of hounding by a variety of extreme methods."' Fiorito v. Ramos-Kelly, No. 

10 Civ. 4645 (LAP), 2010 WL4967976, at *3 (S.D.N.Y. Dec. 2, 2010) (quotingLopezv. City of NY, 

901 F. Supp. 684,691 (S.D.N.Y. 1995)). 

Where a plaintiff asserts an IIED claim against multiple defendants, as here the "[p ]laintiff 

cannot rest his [IIED] claim merely on defendants' alleged agreement to collaborate against him .... 

Instead, he must set forth, clearly and concisely, allegations of specific instances of each individual's 

conduct that rise to the level of 'extreme and outrageous' conduct." Jones v. Trump, 971 F. Supp. 

783, 787 (S.D.N.Y. 1997). Absent such allegations, a plaintiff cannot recover for IIED even though 

the defendant may have acted with a tortious or criminal intent, or "his conduct has been characterized 

by 'malice' or a degree of aggravation which would entitle the plaintiff to punitive damages for 

another tort." Stuto v. Fleishman, 164 F.3d 820, 827 (2d Cir. 1999) (quoting Restatement (Second) 

of Torts§ 46 cmt. d (1965)); see also Cusimano v. United Health Servs. Hasps., Inc., 937 N.Y.S.2d 

413, 416, 418 (App. Div. 3d Dep't 2012) (finding plaintiff who alleged defendants "harbored ill will 

towards her" failed to state an IIED claim because the defendants' alleged conduct was 

not "outrageous"). 

Plaintiffs' allegations fall short of stating a claim for IIED. Plaintiffs allege that Butowsky 

and Zimmerman, acting in concert with Fox News, deceived Plaintiffs and capitalized on their 

vulnerability in the wake of their son's murder to develop a fake story that Fox News could report.5 

5 Plaintiffs and the Fox Defendants argue about whether the First Amendment would peimit a claim for IIED 
based solely on speech. (See Pis. Consolidated Mem. in Opp'n to Defs.' Mots. to Dismiss ("Opp'n"), ECF 
No. 56, at 16, 19-22; Fox Defs. Mem. at 10-12). However, because the parties agree that Plaintiffs' IIED 

12 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 24 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=164+f.3d+820&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=901+f.+supp.+684&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=971+f.+supp.++783&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=971+f.+supp.++783&btnG=&hl=en&as_sdt=6
https://www.westlaw.com/Link/Document/FullText?rs=USCLink&vr=3.0&findType=Y&cite=2010%2Bwl4967976&refPos=4967976&refPosType=s&clientid=USCourts
http://scholar.google.com/scholar?q=937+n.y.s.2d+++413&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=937+n.y.s.2d+++413&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=937+n.y.s.2d+++413&btnG=&hl=en&as_sdt=6
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=56#page=16
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=56#page=16
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=56#page=19
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=56#page=16
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=56#page=16
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=56#page=19


(Comp!. ,r 136(A).) It is understandable that Plaintiffs might feel that their grief and personal loss 

were taken advantage of, and that the tragic death of their son was exploited for political purposes. 

However, a general allegation that Defendants had an "agreement to collaborate against" Plaintiffs 

cannot form the basis for an IIED claim; rather, "specific instances of each individual's conduct" are 

required. Jones, 971 F. Supp. at 787. 

Plaintiffs allege that the Zimmerman/Fox Article was false because it inaccurately stated that 

Seth Rich had leaked the DNC emails to WikiLeaks. (Id. ,r 70.) Plaintiffs also allege that Zimmerman 

falsely told Plaintiffs about an FBI report that she claims showed Seth Rich had disclosed the DNC 

emails to WikiLeaks. (Comp!. ,r,r 78-79.) However, even though Zimmerman's statements in the 

Zimmerman/Fox Article and to Plaintiffs about the FBI rep01t were false, such "false statements or 

misrepresentations-even if intentionally made-do not rise to the level of extreme and outrageous 

conduct." Bara/ht, 2009 WL 959578, at *12. 

Plaintiffs also alleges that Butowsky used Plaintiffs' Jewish heritage and community ties to 

gain a favorable introduction to them by posting on his Facebook page that he was "looking to connect 

with anyone Jewish in Omaha[,] Nebraska." (Comp!. ,r 25.) Yet, merely posting a false statement on 

Facebook is not "outrageous" conduct, and the fact that the post relates to Plaintiffs' religion does not 

make it so. Lawson, 331 F. Supp. 2d at 133. Plaintiffs further allege that Butowsky made false 

statements to Plaintiffs concerning his motivations for paying for Wheeler's services, the degree of 

control Plaintiffs would have over Wheeler's and Butowsky's statements to the media, and Wheeler's 

independence and impartiality. (Comp!. ,r,r 41, 47--48, 50-52, 54-55.) As noted above, however, 

making false statements does not constitute "extreme and outrageous conduct." Bara/ht, 2009 WL 

959578, at *12. 

claim is based on a course of conduct that involves more than just speech, (see Opp'n at 3, 11, 18; Fox Defs. 
Mern. at 13-15; Butowsky Mern. at 10, 13), this Comt need not reach that question. 

13 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 25 of 60



Additionally, Plaintiffs allege that after the Zimmerman/Fox Article was published, Butowsky 

was quoted in several news reports as falsely stating that Plaintiffs had confirmed that Seth Rich 

leaked the DNC emails to WikiLeaks. 6 (Comp!. ,r,r 115-16.) However, such statements, even if false 

and defamatory, do not constitute extreme and outrageous conduct. Cruz, 2012 WL 4513484, at *5. 

Plaintiffs also allege that after the publication of the Zimme1man/F ox Article, Butowsky sent a text 

message to Joel Rich designed to "exploit Joel's emotions," posted tweets about the Zimme1man/Fox 

Article, and sent Joel Rich additional text messages and voicemails. (Comp!. ,r,r 111, 117, 136(1), 

139.) Although such conduct may be "unprofessional, distasteful, and improper," it "does not rise to 

the level of extreme and outrageous behavior." Ponticelli, 16 F. Supp. 2d at 441. 

As to Fox News, Plaintiffs allege generally that Fox News participated in a scheme with and 

directed Zimme1man's and Butowsky's activities. (Comp!. ,r 8; see also id ,r,r 165, 167-68.) 

However, the only conduct that Plaintiffs specifically attribute to Fox News relates to its publication 

of articles and news reports containing allegedly false statements.7 (See Comp!. ,r 8; see also id 

,r,r 136(E)-(F), 138.) Thus, the "crux" of the conduct Plaintiffs attribute to Fox News is defamation. 

However, Plaintiffs cannot "circumvent[] the restrictions on defamation claims" by styling their 

defamation claim as one for IIED. Croskey, 2006 WL 2347816, at *3. Moreover, the statements 

Plaintiffs identify concern Seth Rich, not Plaintiffs, (See Comp!. ,r,r 70, 87-89, 96), and it is well 

6 The Complaint also alleges that Butowsky sent an email to individuals at Fox News stating that he was "the 
one who's been putting this [Zimmerman/Fox Article] together," and that Zimmerman sent drafts of the 
Zimmerman/Fox Article to Butowsky. (Comp!. ,r,r 71, 82.) However, the complaint does not identify any 
specific actions Butowsky took relating to the Zimmerman/Fox Article. 

7 Plaintiffs also allege that Fox News "exploit[ ed] the sham story" claiming Seth Rich had communicated with 
WikiLeaks "because it was good for ratings." (Comp!. ,r 109; see also id ,r 136(!-I).) But the statements 
Plaintiffs identify as "propagat[ing]" the story were made by third parties, not by Fox News. (Id. ,r 108.) 
Moreover, even if those third parties could be considered to have been acting as agents of Fox News, a decision 
by a news network to publicize a false and defamatory story to increase its ratings, while perhaps "considered 
reprehensible by most people," DiRuzza, 685 F. App'x at 37, does not rise to the level of extreme or outrageous 
conduct. 

14 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 26 of 60



Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 69   Filed 08/02/18   Page 15 of 20

settled that under New Yark law, "libel or slander upon ... a deceased person which makes no direct 

reflection upon his relatives gives them no cause of action for defamation." Infante v. Dignan, 782 

F. Supp. 2d 32, 37 (W.D.N.Y. 2011) (quoting Rose v. Daily Mirror, 31 N.E.2d 182, 182 (N.Y. 1940)). 

Plaintiffs allege that the Zimmerman/Fox Article "implicated Joel and Mary" because readers 

would "infer[] that they were involved in establishing the (fictitious) facts" of the Zimmerman/Fox 

Article. (Comp!. ,i 136(C).) Yet, the Zimmerman/Fox Article expressly noted that "[Seth] Rich's 

father, Joel Rich, could not be reached for comment" and that Joel Rich had "told Fox News in January 

that he did not believe his son would leak the emails." 8 (Declaration of Joseph M. Terry dated May 

7, 2018 ("Terry Deel."), Ex. 1, ECF No. 37-1, at 5.) Nonetheless, Plaintiffs assert, because the article 

states that Wheeler was hired by Plaintiffs, a reasonable reader could understand the Zimmerman/Fox 

Article as implying that Plaintiffs believed "what their own investigator found." (Opp'n at 14-15; 

see also Comp!. ,i 136(F).) However, Fox News published a second article stating that, according to 

a spokesperson for the Rich family, Wheeler had not been authorized to speak for Plaintiffs. (Comp!. 

,i 90.) The second article further stated that the family viewed the Zimmetman/Fox Article's 

statements concerning Seth Rich's disclosure of the DNC emails to WikiLeaks as "unsubstantiated." 

(See Terry Deel., Ex. 3, ECF No. 37-3, at 2.) 

Plaintiffs also allege that Fox News is vicariously liable for the conduct of Zimmerman and 

Wheeler because they were "employees and agents" of Fox News. (Comp!. ,i 142.) However, even 

assuming that Zimmerman and Wheeler were acting within the scope of their employment with Fox 

News when they engaged in the conduct alleged, their conduct is neither sufficiently extreme or nor 

outrageous to state a claim for IIED. Moreover, as with Zimmetman, Plaintiffs have failed to show 

8 Though neither the Zimrne1man/Fox Article, nor the second article published by Fox News is attached to 
Plaintiffs' complaint, this Court may consider both articles because they are "incorporated into the complaint 
by reference, ... and documents possessed by or known to the [P]laintiff[ s] and upon which [they] relied in 
bringing the suit." ATS! Commc 'ns v. Shaar Fund Ltd, 493 F.3d 87, 98 (2d Cir. 2007). 

15 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 27 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 27 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=782++f.+supp.+2d+32&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=782++f.+supp.+2d+32&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=31+n.e.2d+182&btnG=&hl=en&as_sdt=6
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=37&docSeq=1#page=5
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=37&docSeq=3#page=2
http://scholar.google.com/scholar?q=493++f.3d++87&btnG=&hl=en&as_sdt=6
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=37&docSeq=1#page=5
https://nysd-ecf.sso.dcn/n/cmecfservices/rest/file/finddoc?caseYear=2018&caseNum=02223&caseType=cv&caseOffice=1&docNum=37&docSeq=3#page=2


that Wheeler's conduct meets the "exceedingly high legal standard" of "extreme and outrageous" 

conduct needed to state an IIED claim. DiRuzza, 685 F. App'x at 36. 

Plaintiffs allege that Wheeler failed to disclose to Plaintiffs that he met with Zimmerman and 

Butowsky. Plaintiffs also allege that Wheeler falsely represented to them that he would not speak to 

the press about his investigation without Plaintiffs' approval, and that he made false statements to the 

news media about Seth. (Comp!. ,r,r 43-44, 59, 63, 65, 75, 91, 93-94.) As explained above, false or 

defamatory statements, whether made to Plaintiffs or the news media, do not constitute extreme and 

outrageous conduct. Cruz, 2012 WL 4513484, at *5; Bara/ht, 2009 WL 959578, at *12. Moreover, 

to the extent Plaintiffs assert Wheeler violated the confidentiality provisions in his agreement with 

Plaintiffs, such a claim may implicate a breach of contract by Wheeler, not IIED by Defendants. 

Because IIED may only be employed as a "last resort," the existence of such an alternative remedy 

precludes Plaintiffs from relying on these allegations as the basis for an IIED claim. DiRuzza, 685 F. 

App'x at 36. Thus, even assuming Zimmerman and Wheeler were acting as employees or agents of 

Fox News, Plaintiffs' allegations fail to state an IIED claim against Fox News. 

Plaintiffs' characterization of Defendants' and Wheeler's actions as a "campaign" does not 

save their IIED claim. (Comp!. ,r 4; Opp'n at 36.) Plaintiffs do not allege that Defendants' actions 

occurred "day in" and "day out," or that Defendants made any physical threats. Lawson, 331 F. Supp. 

2d at 13 3. Though Plaintiffs allege that Butowsky and Zimme1man pursued them to gain their trust 

and that Butowsky "deliberately and successfully cultivated Joel's trust," (Comp!. ,r,r 29, 50), 

Plaintiffs' allegations regarding Zimmerman and Butowsky do not amount to "hounding by ... 

extreme methods." Fiorito, 2010 WL 4967976, at *3. 

Plaintiffs also assert claims against all Defendants for conspiring to commit, and aiding and 

abetting the commission of, an IIED. (Comp!. ,r,r 145-71.) Because"[ c ]onspiracy allegations merely 

16 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 28 of 60



serve to 'connect the actions of separate defendants with an otherwise actionable tort' ... , allegations 

of an underlying tort are an essential component of a sufficiently pleaded claim of civil conspiracy." 

Anthes v. NY Univ., No. 17 Civ. 2511 (ALC), 2018 WL 1737540, at *11 (S.D.N.Y. Mar. 12, 2018) 

(quoting Alexander & Alexander of NY, Inc. v. Fritzen, 503 N.E.2d 102, 103 (N.Y. 1986)); see also 

Wilson v. Dantas, 746 F.3d 530,537 n.4 (2d Cir. 2014) ("As [plaintiff! has not alleged any actionable 

torts, his claim for civil conspiracy ... also fails.") (citing Anesthesia Assocs. of Mount Kisco, LLP 

v. N Westchester Hosp. Ctr., 873 N.Y.S.2d 679,685 (App. Div. 2d Dep't 2009). A claim for aiding 

and abetting also requires, among other things, "the existence of a[ n underlying tort]." Bigio v. Coca-

Cola Co., 675 F.3d 163, 172 (2d Cir. 2012) (quoting Lerner v. Fleet Bank, NA., 459 F.3d 273,292 

(2d Cir. 2006)) (alteration in original). Because Plaintiffs have not adequately pied their IIED claim, 

their conspiracy and aiding and abetting claims must also be dismissed. 

B. Tortious Interference with Contract 

To state a claim under New York law for tortious interference with contract, a plaintiff must 

allege: "(1) 'the existence of a valid contract between the plaintiff and a third party'; (2) the 

'defendant's knowledge of the contract'; (3) the 'defendant's intentional procurement of the third-

party's breach of the contract without justification'; (4) 'actual breach of the contract'; and (5) 

'damages resulting therefrom."' Kirch v. Liberty Media Corp., 449 F.3d 388, 401 (2d Cir. 2006) 

(quoting Lama Holding Co. v. Smith Barney Inc., 668 N.E.2d 1370, 1375 (N.Y. 1996)). In addition, 

the plaintiff must show that'" but for' the activities of the defendant, there would have been no breach 

of the contract." Int'! Minerals & Res., SA. v. Bomar Res., Inc., 5 F. App'x 5, 8 (2d Cir. 2001) 

(quoting Sharma v. Skaarup Ship Mgmt. Corp., 916 F.2d 820, 828 (2d Cir. 1990)). If the "plaintiff 

alleges facts ... establishing that the breaching party was predisposed toward breaching its 

agreement, the claim for to1tious interference must be dismissed for failure to plead 'but for' 

causation." Granite Partners, L.P. v. Bear, Stearns & Co., 17 F. Supp. 2d 275, 293-94 (S.D.N.Y. 

17 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 29 of 60



1998); see also N Shipping Funds I, LLC v. Icon Capital Corp., No. 12 Civ. 3584 (JCF), 2013 WL 

1500333, at *6 (S.D.N.Y. Apr. 12, 2013) (dismissing tortious interference claim where plaintiff 

"allege[ d] ... that [ the breaching party] 'lacked a good faith intention to carry out its material 

obligations in the ... [a]greement"'). 

Plaintiffs' claim for tortious of interference with contract fails because the facts alleged in the 

complaint establish that Wheeler "was predisposed toward breaching" his agreement with Plaintiffs. 

Granite Partners, 17 F. Supp. 2d at 293-94. Indeed, the complaint itself alleges that Wheeler treated 

Butowsky, Zimmerman, and F.ox News as his clients, rather than Plaintiffs, as he had promised them. 

(Comp!. ,r 136(D).) Plaintiffs assert that Defendants were the "but for" cause of Wheeler's breach 

because Defendants "orchestrat[ed] the relationship between Wheeler and Joel and Mary." (Opp'n 

at 32.) However, Plaintiffs do not allege that Wheeler entered into the relationship intending to honor 

his obligations to them and that Defendants then induced Wheeler to breach the contract. Rather, 

Plaintiffs allege that Wheeler was "recruited" by Defendants to help them in their scheme to "develop 

[ a] sham story." (Comp!. ,r 136(B).) Thus, from the very beginning of his relationship with Plaintiffs, 

Wheeler "lacked a good faith intention to carry out [his] material obligations" in his agreement with 

them.9 N Shipping Funds, 2013 WL 1500333, at *6. Accordingly, Plaintiffs' tortious interference 

claim must be dismissed. 

9 Plaintiffs' tortious interference claim fails for the additional reason that they have not suffered damages as a 
result of Wheeler's breach. Plaintiffs' conclusory assertion that they "suffered significant damage as a result 
of th[ e] interference with their contract with Rod Wheeler," (Comp!. ,r 176), is insufficient to plead damages 
resulting from Defendants' alleged tortious inte1ference. In re Refco Inc. Sec. Litig., 826 F. Supp. 2d 478, 520 
(S.D.N.Y. 2011). Although Plaintiffs assert that the"[ c Jomplaint alleges a wide range of economic damages," 
Plaintiffs characterize these damages as the "result of Wheeler's breach of contract and cooperation with 
Defendants to publish the [Zimme1man/]Fox Article." (Opp'n at 32 ( emphasis added).) Thus, Plaintiffs have 
not specifically identified damages that are attributable to Defendants' interference with Wheeler's contract, 
rather than the reputational and emotional injury caused by the publication of the Zimmerman/Fox Article. 

18 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 30 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=17+f.+supp.+2d+293&btnG=&hl=en&as_sdt=6
https://www.westlaw.com/Link/Document/FullText?rs=USCLink&vr=3.0&findType=Y&cite=2013%2Bwl%2B%2B1500333&refPos=1500333&refPosType=s&clientid=USCourts
https://www.westlaw.com/Link/Document/FullText?rs=USCLink&vr=3.0&findType=Y&cite=2013%2Bwl%2B%2B1500333&refPos=1500333&refPosType=s&clientid=USCourts
https://www.westlaw.com/Link/Document/FullText?rs=USCLink&vr=3.0&findType=Y&cite=2013%2Bwl%2B1500333&refPos=1500333&refPosType=s&clientid=USCourts


C. Negligent Supervision and/or Retention 

"A claim for negligent supervision or retention arises when an employer places an employee 

in a position to cause foreseeable harm, ... which the injured party most probably would have been 

spared had the employer taken reasonable care in supervising or retaining the employee." Bouchard 

v. NY. Archdiocese, 719 F. Supp. 2d 255, 261 (S.D.N.Y. 2010) (citation omitted). To state such a 

claim under New York law, a plaintiff must show, in addition to the standard elements of negligence, 

that: (1) "the tort-feasor and the defendant were in an employee-employer relationship;" (2) "the 

employer knew or should have known of the employee's propensity for the conduct which caused the 

injury prior to the injury's occurrence;" and (3) "the tort was committed on the employer's premises 

or with the employer's chattels." Ehrens v. Lutheran Church, 385 F.3d 232, 235 (2d Cir. 2004) 

(internal quotation marks and citations omitted). 

Plaintiffs allege that Fox News is liable for its negligent supervision and/or retention of 

Zimmerman and Wheeler. (Comp!. 1 183.) They allege that Zimmerman and Wheeler both have 

employer-employee relationships with Fox News, that "Fox News knew or should have known of the 

tortious propensities of Zimmerman and Wheeler prior to their tortious conduct that inflicted 

emotional distress on Joel and Mary [Rich,]" and that "Zimmerman and Wheeler engaged in tortious 

conduct against Joel and Mary [Rich] on Fox News's premises and/or using property of Fox News." 

(Id 11 179-82.) However, Plaintiffs allege no specific facts plausibly showing that Fox News knew 

or had reason to know of Zimmennan and Wheeler's alleged "propensity" to commit an IIED. Nor 

do Plaintiffs allege credible facts showing that Zimmerman and Wheeler committed tortious conduct 

on, or using, Fox News's property. Plaintiffs' negligent supervision and/or retention claim therefore 

fails. See Twombly, 550 U.S. at 555 ("[A] formulaic recitation of the elements ofa cause of action 

will not do."); see also Doe v. Alsaud, 12 F. Supp. 3d 674, 680 (S.D.N.Y. 2014) ("Conclusory 

19 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 31 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=385+f.3d+232&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=719+f.+supp.+2d+255&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=12+f.++supp.++3d+674&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=550+u.s.+544&btnG=&hl=en&as_sdt=6


allegations of negligent supervision are insufficient to overcome a motion to dismiss.") (citation 

omitted). 

Plaintiffs' reliance onHwangv. Grace Road Church, No. 14 Civ. 7187 (KAM) (RML), 2016 

WL 1060247 (S.D.N.Y. Mar. 14, 2016), (Opp'n at 35-36), is misplaced. There, the plaintiff alleged 

that members of the defendant church forcibly prevented him from taking anti psychotic medication 

and then, two weeks later, forcibly restrained him in a manner that caused him to develop gangrene 

in his leg. Hwang, 2016 WL 1060247, at *1-2. The court found that the church was placed on notice 

of its members' tortious propensities from when they prevented plaintiff from taking his medication 

such that the later conduct could be attributed to the church's negligent failure to supervise. Id at 

* 15. In so finding, the court noted that the deprivation of the medication "would likely state a claim 

for [IIED]." Id. at *15 n.13. Here, by contrast, Zimmerman's, Butowsky's, and Wheeler's 

interactions with Plaintiffs neither form the basis of an IIED claim, nor were they otherwise tortious. 

Plaintiffs' claim for negligent supervision and/or retention is dismissed. 

IV. CONCLUSION 

Defendants' motions to dismiss for failure to state a claim pursuant to Rule 12(b)(6) of the 

Federal Rules of Civil Procedure, (ECF Nos. 35, 51), are GRANTED. 

Dated: New York, New York 
August 2, 2018 

20 

SO ORDERED. 

Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 32 of 60

https://www.westlaw.com/Link/Document/FullText?rs=USCLink&vr=3.0&findType=Y&cite=2016%2B%2Bwl%2B1060247&refPos=1060247&refPosType=s&clientid=USCourts
https://www.westlaw.com/Link/Document/FullText?rs=USCLink&vr=3.0&findType=Y&cite=2016%2B%2Bwl%2B1060247&refPos=1060247&refPosType=s&clientid=USCourts
https://www.westlaw.com/Link/Document/FullText?rs=USCLink&vr=3.0&findType=Y&cite=2016%2Bwl%2B1060247&refPos=1060247&refPosType=s&clientid=USCourts


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

IN THE 

United States Court of Appeals 

For the Second Circuit 
________ 

AUGUST TERM, 2018 

ARGUED: FEBRUARY 4, 2019 

DECIDED: SEPTEMBER 13, 2019 

No. 18‐2321‐cv 

JOEL RICH and MARY RICH, 

Plaintiffs‐Appellants, 

v. 

FOX NEWS NETWORK, LLC,  

MALIA ZIMMERMAN, in her individual and professional capacities,

and ED BUTOWSKY, in his individual and professional capacities, 

Defendants‐Appellees. 

________ 

Appeal from the United States District Court 

for the Southern District of New York. 

No. 18‐cv‐2223 – George B. Daniels, District Judge. 

________ 

Before: CALABRESI and DRONEY, Circuit Judges, and UNDERHILL, District Judge. 

   Judge Stefan R. Underhill, of the United States District Court for the District of Connecticut, 

sitting by designation. 

CERTIFIED COPY ISSUED ON 09/13/2019

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page1 of 28

Sep 13 2019

N.Y.S.D. Case # 
18-cv-2223(GBD)

Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 1 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 33 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 33 of 60



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

2 

________ 

Plaintiffs‐Appellants Joel Rich and Mary Rich appeal from a judgment of the 

United States District Court  for  the Southern District of New York  (Daniels,  J.) 

dismissing  their  state  torts  claims  against  Defendants‐Appellees  Fox  News 

Network, Malia  Zimmerman,  and  Ed  Butowsky.  Plaintiffs‐Appellants  filed  a 

complaint  based  on  diversity  jurisdiction  alleging  intentional  infliction  of 

emotional distress, tortious interference with contract, and negligent supervision 

or retention. On de novo review, we hold that the complaint pleads sufficient facts 

to  survive  a  Rule  12(b)(6) motion  to  dismiss  on  the  first  two  counts,  and  an 

amendment could cure any defect in the third claim. Accordingly, we VACATE 

and REMAND the District Court’s order dismissing the complaint. 

ARUN SUBRAMANIAN (Elisha Barron, Susman Godfrey LLP, New York, 

NY; Leonard A. Gail, Eli Kay‐Oliphant, Suyash Agrawal, Massey & 

Gail LLP, Chicago, IL, on the brief), Susman Godfrey LLP, New York, 

NY, in support of Plaintiffs‐Appellants. 

JOSEPH M. TERRY (Kevin T. Baine, Katherine Moran Meeks, Katherine A. 

Petti, Williams & Connolly LLP, Washington, DC; David H.  Stern, 

Katherine M. Wyman, Dechert LLP, Los Angeles, CA,  on  the  brief), 

Williams & Connolly LLP, Washington, DC, in support of Defendants‐

Appellees Fox News Network and Malia Zimmerman.1 

1   On  the brief, Defendant‐Appellee Ed Butowsky was represented by David B. Harrison and 

Jason C. Spiro of Spiro Harrison, Short Hills, NJ. On  January 31, 2019,  this Court granted 

Butowsky’s motion to be relieved of counsel.  

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page2 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 2 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 34 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 34 of 60



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

3 

CALABRESI, Circuit Judge:  

Three years ago, Seth Rich was murdered during a botched robbery. He was 

a 27‐year‐old staffer for the Democratic National Committee (“DNC”). Soon after 

Seth’s murder, uncorroborated theories—contradicted by official U.S. intelligence 

reports—surfaced  on  the web.  Seth  had  leaked  thousands  of  DNC  emails  to 

WikiLeaks, the theories asserted, and that is why he had been assassinated.  

Malia Zimmerman (a Fox News reporter) and Ed Butowsky (a Fox News 

commentator) allegedly set out “to take the conspiracy theory from the fringe to 

the  front pages and  screens of  the mainstream media.” Compl. ¶  24. Over  the 

course  of  several months,  Zimmerman  and  Butowsky  recruited  a  Fox  News 

contributor, Rod Wheeler, to help them infiltrate the Rich family. They convinced 

the Plaintiffs, Seth’s parents, to hire Wheeler as a private investigator to look into 

the circumstances of Seth’s death. And they then exploited Wheeler’s connection 

to the Riches to give credence to what Zimmerman and Butowsky knew were false 

accusations against Seth—which Zimmerman and Butowsky widely disseminated 

through Fox News. They did this, it is claimed, with full knowledge of the harm it 

would do to Seth’s parents.  

We  conclude  that  these  allegations plausibly  state  claims  for  intentional 

infliction of emotional distress and  tortious  interference with contract, and  that 

they are capable of supporting claims of negligent supervision. Accordingly, we 

VACATE the district court’s judgment dismissing the complaint and REMAND 

the case for further proceedings consistent with this opinion. 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page3 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 3 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 35 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 35 of 60



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

4 

BACKGROUND 
2 

A. Factual Background

On July 10, 2016, Seth Rich—a 27‐year‐old DNC staffer—was shot and killed 

a few hundred feet from his home in Washington, D.C. The Metropolitan Police 

Department  determined,  and  continues  to  believe,  that  his  unsolved murder 

stemmed from a botched robbery. 

Soon  after  Seth’s death,  a  “conspiracy  theory”  emerged  among  “fringe” 

political groups. The theory was that “Seth had leaked thousands of DNC emails 

to WikiLeaks” and was murdered as a result. Compl. ¶¶ 3, 22.3 Seth’s parents, the 

Riches, objected to this theory and issued a statement asking the public to “refrain 

from  pushing  unproven  and  harmful  theories  about  Seth’s murder.”  Id. ¶  23. 

Despite  this  statement,  the Appellees  in  the case before us  set out “to  take  the 

conspiracy theory from the fringe [and move it] to the front pages and screens of 

the mainstream media.” Id. ¶ 24.4 To do this, they allegedly orchestrated a plan to 

2   The  following  facts are taken  from the Riches’ complaint. Because we are reviewing a Rule 

12(b)(6) motion, we “accept[] all  factual allegations  in  the  [Riches’]  complaint as  true, and 

draw[] all reasonable inferences in [their] favor.” Chambers v. Time Warner, Inc., 282 F.3d 147, 

152 (2d Cir. 2002).  

3   The leak of DNC emails, to which the conspiracy theory sought to tie Seth’s murder, purported 

to show how DNC officials had tipped the party’s presidential nomination process in favor of 

Hillary Clinton to the detriment of Bernie Sanders. See, e.g., J.A. 89.  

4   Findings of the U.S. intelligence community contradicted the conspiracy theorists’ account of 

Seth Rich’s death. See, e.g., DHS Press Office, Joint Statement from the Department of Homeland 

Security and Office of the Director of National Intelligence on Election Security, Dep’t Homeland Sec. 

(Oct. 7, 2016), https://www.dhs.gov/news/2016/10/07/joint‐statement‐department‐homeland‐

security‐and‐office‐director‐national. 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page4 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 4 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 36 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 36 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=282++f.3d++147&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

5 

turn the Riches into unwitting collaborators in their scheme. Over the course of six 

months, between December 2016 and May 2017, the Appellees succeeded. 

Specifically, in December 2016, Ed Butowsky, a guest commentator on Fox 

News,  contacted  Seth’s  parents,  Joel  and  Mary  Rich.  Butowsky  “posted  on 

Facebook  that  he  was  ‘looking  to  connect  with  anyone  Jewish  in  Omaha 

Nebraska.’” Id. ¶ 25. Through that religious connection, he befriended the Riches 

and  asked  them  about  Seth  and WikiLeaks. Malia  Zimmerman,  a  Fox News 

investigative  reporter  in  close  communication  with  Butowsky,  also  made 

purportedly independent contacts with the family.  

In early 2017, after these initial conversations with the Riches, Zimmerman 

and Butowsky planted a source inside the family. Rod Wheeler, a former detective 

turned private investigator, had  just signed a contract with Fox News as a paid 

contributor, for both on‐air appearances and “off‐air assistance, as requested by 

Fox.”  Id. ¶  33. Butowsky,  explaining how he did  a  lot of work  for Fox News, 

contacted Wheeler on February 23, 2017, saying  that he was “looking  for some 

assistance on something that happened in Washington.” Id. ¶ 34. Then, over the 

course of multiple phone calls and at least one in‐person meeting, Butowsky and 

Zimmerman asked for Wheeler’s help, as the complaint alleges, to “advance and 

further publicize  the  sham  story  that Seth was  responsible  for giving  the DNC 

emails to WikiLeaks.” Id. ¶ 36. 

On the same day as his meeting with Wheeler and Zimmerman, Butowsky 

emailed the Riches offering to hire an “independent private investigator” on the 

family’s behalf. Id. ¶ 41. Butowsky then set up an introductory meeting between 

Wheeler and the Riches. He instructed Wheeler to “make sure to play down Fox 

News, [and] don’t mention [Wheeler] know[s] Zimmerman.” Id. ¶ 42. Wheeler met 

with  Joel and Mary,  in early March, and behaved as  instructed. Butowsky  then 

proposed to the Riches that they sign a draft engagement agreement for Wheeler’s 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page5 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 5 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 37 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 37 of 60



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

6 

investigative services. The draft gave Wheeler authority to speak to the media on 

behalf of the family. The Riches declined.  

Playing on the Riches’ need to “to get closure, as a family,” Butowsky urged 

them to allow him to pay for Wheeler’s services. Id. ¶ 49. Butowsky falsely assured 

the Riches that, “although he would finance Joel and Mary’s retention of Wheeler, 

Butowsky would  respect Wheeler’s  legal  obligation  not  to  speak  to  him  []  or 

anyone other than Joel and Mary about the investigation.” Id. ¶ 54. In the end, Joel 

and Mary were persuaded.  Significantly,  though,  the  final  agreement  that  the 

family signed with Wheeler expressly prohibited “media representation, unless 

otherwise permitted by the [Riches] in writing,” and stated that Wheeler “shall not 

release  any  information  regarding  the  investigation  . . .  without  prior 

authorization.” Id. ¶ 57. The Appellees allegedly knew these terms, precisely.  

Notwithstanding his contract with the Riches, Wheeler continued to work 

with Butowsky and Zimmerman in furthering the false Seth‐WikiLeaks story. In 

April 2017, Wheeler and Butowsky met with  the White House Press Secretary. 

They shared materials related to the investigation and promised to keep the White 

House  informed.  Moreover,  with  the  help  of  Zimmerman  and  relying  on 

information provided by her, Wheeler met with the lead detective on Seth’s case, 

who—as Butowsky told Wheeler—would either “help[] us or we will go after him 

as being part of the coverup.” Id. ¶ 67.  

On May 10, in order to bring the untrue story to publication, Butowsky and 

Zimmerman called Wheeler “to falsely inform him that they had developed an FBI 

source supposedly confirming” that Seth had been in contact with WikiLeaks. Id. 

¶ 69. Then Zimmerman and Butowsky began to put pressure on Wheeler to go on 

the  record  as  a  named  source  for  the  Seth‐WikiLeaks  story.  On  May  14, 

Zimmerman  informed  Wheeler  that  President  Trump  wanted  her  article 

published “immediately.” Id. ¶ 73. The next day, Zimmerman told Wheeler that 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page6 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 6 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 38 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 38 of 60



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

7 

“bosses  at  Fox  want  her  to  go”  with  the  story  on  May  16,  and  Butowsky 

encouraged Wheeler to “close this deal, whatever you got to do.” Id. ¶ 74. That 

same  day,  Zimmerman  also  sent  a  text  to  Wheeler,  asking  if  he  was  with 

Butowsky,  because Butowsky was  “supposed  to  get more  info  on  Seth  [R]ich 

today,” and “if [Butowsky] does we need to figure out what [Wheeler] can say on 

the record.” Id. ¶ 81.  

Soon  after, Wheeler  became  the  named  source  in  the  Fox News  articles 

about Seth’s murder. Thus, on May 16, Fox News published  two pieces—both 

penned by Zimmerman.  

The first article was titled: “Slain DNC Staffer Had Contact with WikiLeaks 

Say Multiple Sources.” Id. ¶ 87. The article attributed a quote to an anonymous 

federal  investigator:  “I  have  seen  and  read  the  emails  between  Seth Rich  and 

WikiLeaks.”  Id.  The  article  continued:  “The  revelation  is  consistent  with  the 

findings of Rod Wheeler, former DC homicide detective and Fox News contributor 

and whose private investigation firm was hired by Rich’s family to probe the case.” 

Id. ¶ 88 (emphasis in original). The article closed: “Rich’s father, Joel Rich, could 

not be reached for comment, but told Fox News in January that he didn’t believe 

his son would leak the emails. However, he said above all, his son ‘wanted to make 

a difference in the world.’” J.A. 92.  

The second article was titled: “Family of slain DNC staffer Seth Rich blasts 

detective over report of WikiLeaks link.” Id. at 101. It read: “Rod Wheeler, a retired 

Washington homicide detective and Fox News contributor investigating the case 

on behalf of the Rich Family, made the WikiLeaks claim, which was corroborated by 

a federal investigator who spoke to Fox News.” Compl. ¶ 90 (emphasis added). 

The article clarified that, although Wheeler was paid by a third party, the Riches 

were Wheeler’s clients and Joel had signed the contract for Wheeler’s services. It 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page7 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 7 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 39 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 39 of 60



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

8 

also added: “[A] spokesman for Rich’s family on Tuesday said Wheeler was not 

authorized to speak for the family.” Id. 

Allegedly,  Fox  News  was  aware  of  the  scheme  all  along.  Specifically, 

Butowsky had represented to Fox News that he was one of the key players behind 

the story. It is alleged that, on the eve of publication, Butowsky wrote an email to 

Fox News producers stating: “If you have any questions about the story or more 

information is needed, call me” because “I’m actually the one who’s been putting 

this together but as you know I keep my name out of things because I have no 

credibility.” Id. ¶ 82. Furthermore, when Wheeler reached out to a local D.C. Fox 

affiliate channel reporter on the eve of publication and told them that there was 

breaking  news  regarding  Seth  that  would  air  the  next  day  on  Fox  News, 

Zimmerman sent a text to Wheeler saying: “New York won’t be happy. . . . This 

could  be  really  bad  if  the  Fox News  channel  thinks  you  fed  an  exclusive we 

invested a lot of time and money into to a local channel just hours before we were 

going to publish.” Id. ¶¶ 84–85.  

The day  after publication, Wheeler  told Newsweek  that his  “information” 

from the unnamed “federal investigator” was only a repetition of what Butowsky 

and Zimmerman had told him. Id. ¶ 93. Yet, Fox News instructed Zimmerman to 

keep  those  false  statements  in  the  article. Moreover,  over  the  following week, 

various Fox News  reporters, by  leveraging Wheeler’s connection  to  the Riches, 

frequently commented on the story and spread it widely. 

On May 18, the Riches formally asked Fox to retract the story. Zimmerman 

replied  that  “much  of  our  information  came  from  a  private  investigator, Rod 

Wheeler.” Id. ¶ 100. When confronted by Wheeler, Zimmerman explained: “that’s 

the email that Fox asked me to send . . . . They wrote it for me and they told me to 

send it to [Joel].” Id. ¶ 101. Five days later, Fox retracted the story because “[t]he 

article was not initially subjected to [a] high degree of editorial scrutiny.” Id. ¶ 107.  

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page8 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 8 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 40 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 40 of 60



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

9 

Fox News guests, however, continued to reference the retracted article for 

months. And  to  this day, Fox News makes available online at  least  two videos 

repeating,  almost verbatim,  the  content of  the Zimmerman  story. See,  e.g., Rod 

Wheeler on His  Investigation  into DNC Staffer’s Murder, Fox News  (May 16, 2017) 

(accessed  on  Sept.  12,  2019),  https://video.foxnews.com/v/5437207289001 

(“HANNITY: [F]ormer D.C. homicide detective, Rod Wheeler, who was hired by a 

third  party  to  investigate  the  murder  on  behalf  of  the  family,  says Mr.  Rich  was 

communicating with WikiLeaks before he was killed. Now, Seth’s family has been 

pushing back today  . . .  . I have known you a  long time, Rod, you are a man of 

honor and integrity, so tell us who hired you. WHEELER: Well, actually, I was hired 

by the family, Joel and Mary Rich. They signed the contract.” (emphases added)). 

Butowsky continued both to contact the Riches and to exploit publicly their 

connection  to Wheeler. On May  25,  he wrote  to  Joel:  “You  should  call Malia 

Zimmerman. She found the person and the gun that was used to shoot your son. 

That is what you wanted, correct? . . . When you find out who did it you are going 

to be very very emotional.” Compl. ¶ 111 (emphasis omitted). In addition, at least 

up  until  the  filing  of  the  Riches’  complaint,  Butowsky  continued  to  leave 

voicemails  and  send  texts  to  Joel. At  the  same  time, he kept on  exploiting  the 

Riches’ name to fuel the conspiracy theory on Twitter and other news outlets. For 

instance, in March 2018, Butowsky told the Washington Times that Joel and Mary 

had “confirmed that their son transmitted the DNC emails to Wiki[L]eaks.” Id. ¶ 

115.  

As  a  result  of  this  scheme,  the Riches  are  exhibiting  symptoms  of post‐

traumatic stress disorder and social anxiety disorder. In particular, Mary no longer 

feels comfortable in public for fear of being asked about WikiLeaks. And, although 

on the same day of the Zimmerman article Mary received a job offer, she could not 

accept it because these events aggravated a preexisting neurological condition. 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page9 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 9 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 41 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 41 of 60



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

10 

B. Procedural Background

On March 13, 2018, Joel and Mary filed a complaint in federal court based 

on  diversity  jurisdiction  against  Zimmerman,  Butowsky,  and  Fox News.  The 

complaint  alleged:  (1)  intentional  infliction  of  emotional  distress;  (2)  tortious 

interference with contract; and (3) negligent supervision and/or retention against 

Fox News  only.  The Defendants moved  to  dismiss  the  complaint  under Rule 

12(b)(6). On August 2, 2018, the District Court (Daniels, J.) granted the motion and 

dismissed all claims with prejudice. See generally Rich v. Fox News Network, LLC, 

322 F. Supp. 3d 487 (S.D.N.Y. 2018).  

The District Court  first  considered  the  intentional  infliction of  emotional 

distress  (“IIED”) claim.  Judge Daniels examined each allegation and concluded 

that none of  them, on  their own, pleaded  the required extreme and outrageous 

conduct. Id. at 500–03. In explaining  its reasoning, the District Court stated that 

“zero times 10 is still zero. . . . [You can]not just simply say, well, these 10 things 

by themselves are not outrageous, but when I put them all together, they become 

outrageous.” J.A. 415–16.  

The District Court also dismissed the Riches’ claim for tortious interference 

with contract. Because Wheeler had allegedly been in touch with Zimmerman and 

Butowsky  even  before  signing  the  contract  with  the  Riches  and  thus  “was 

predisposed toward breaching,” the District Court found no plausible allegation 

of but‐for causation. Rich, 322 F. Supp. 3d at 503. In a footnote, the District Court 

offered  an  alternative  basis  for  dismissal:  the  Riches  “have  not  specifically 

identified  damages  that  are  attributable  to  Defendants’  interference  with 

Wheeler’s contract, rather than the reputational and emotional injury caused by 

the publication of the Zimmerman/Fox Article.” Id. at 503 n.9.  

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page10 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 10 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 42 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 42 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=322++f.++supp.++3d++487&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=322+f.++supp.++3d+487&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

11 

Finally, the District Court dismissed the negligent supervision or retention 

claim  against  Fox News  on  two  grounds.  First,  Judge Daniels held,  “Plaintiffs 

allege no specific facts plausibly showing that Fox News knew or had reason to 

know of Zimmerman and Wheeler’s alleged ‘propensity’ to commit an IIED.” Id. at 

504. Second, “Plaintiffs [do not] allege credible facts showing that Zimmerman and 

Wheeler committed tortious conduct on, or using, Fox News’s property.” Id. The 

Riches timely appealed.  

DISCUSSION 

We  review  de  novo  a  district  court’s  grant  of  a  Rule  12(b)(6) motion  to 

dismiss. Legnani v. Alitalia Linee Aeree  Italiane, S.P.A., 274 F.3d 683, 685  (2d Cir. 

2001). To survive a motion to dismiss, plaintiffs “must provide the grounds upon 

which [their] claim rests through factual allegations sufficient to raise a right to 

relief above the speculative level.” Gallop v. Cheney, 642 F.3d 364, 368 (2d Cir. 2011). 

A complaint should not be dismissed if it alleges “enough facts to state a claim to 

relief  that  is plausible on  its  face,” Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 

(2007), such that a court could “draw the reasonable inference that the defendant 

is liable for the misconduct alleged,” Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009). 

With this standard in mind, there are three questions of New York law before 

us today: 

 First, whether  the allegations  in  the complaint suffice  to state a claim  for 

intentional or reckless “extreme and outrageous” conduct against the Riches 

on the part of Appellees. We hold that they do.  

 Second,  whether  the  complaint  plausibly  alleges  that  the  Appellees 

tortiously interfered with the contract between the Riches and Wheeler. We 

hold that it does.  

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page11 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 11 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 43 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 43 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=274++f.3d++683&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=642++f.3d++364&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=550++u.s.++544&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=556++u.s.++662&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

12 

 Third, whether  the Riches  satisfactorily pleaded negligent  supervision or 

retention against Fox News. We do not decide this question, but we hold 

that—on  the  facts pleaded—an amended complaint could  likely cure any 

defect.  

After addressing each question, we conclude that the District Court’s  judgment 

dismissing  the Riches’  complaint  in  its  entirety under Rule  12(b)(6)  should  be 

vacated.  We  therefore  remand  the  case  to  the  District  Court  for  further 

proceedings consistent with this opinion. 

A. Intentional Infliction of Emotional Distress 

New  York  has  adopted  the  Restatement  (Second)  formulation  of  IIED. 

Howell v. N.Y. Post Co., Inc., 612 N.E.2d 699, 702 (N.Y. 1993). “One who by extreme 

and  outrageous  conduct  intentionally  or  recklessly  causes  severe  emotional 

distress to another is subject to liability for such emotional distress.” Restatement 

(Second)  of  Torts  §  46(1)  (1965).  This  broad  definition,  as  Chief  Judge  Kaye 

explained, is “both a virtue and a vice.” Howell, 612 N.E.2d at 702. “The tort is as 

limitless  as  the  human  capacity  for  cruelty.  The  price  for  this  flexibility  in 

redressing utterly reprehensible behavior, however, is a tort that, by its terms, may 

overlap other areas of the law, with potential liability for conduct that is otherwise 

lawful.” Id. Therefore, IIED “may be invoked only as a last resort, to provide relief 

in those circumstances where traditional theories of recovery do not.” Salmon v. 

Blesser, 802 F.3d 249, 256 (2d Cir. 2015) (internal citations omitted). 

Under New York  law,  then,  a  claim  for  IIED  requires a  showing of:  “(i) 

extreme and outrageous conduct; (ii) intent to cause, or disregard of a substantial 

probability of causing, severe emotional distress; (iii) a causal connection between 

the conduct and injury; and (iv) severe emotional distress.” Howell, 612 N.E.2d at 

702.  

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page12 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 12 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 44 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 44 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=802++f.3d++249&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=612++n.e.2d++699&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

13 

Because the parties’ disagreement at this time hinges primarily on the first 

prong, which is “the one most susceptible to determination as a matter of law,” id., 

that is what we focus on.   

i. Extreme and Outrageous Conduct

The  Riches  argue  that  we  should  view  the  specific  allegations  in  the 

complaint  as  a  series  of  acts  that,  taken  together,  constitute  extreme  and 

outrageous conduct. This is so, they claim, even though each individual allegation 

alone might not be  sufficiently outrageous—because,  taken  together,  these acts 

might  amount  to  a  deliberate  and  malicious  campaign  of  harassment. 

Alternatively, the Riches allege that the Appellees knew of their susceptibility to 

emotional distress, and their conduct became extreme and outrageous when the 

Appellees chose to proceed with their plan in spite of that knowledge. We agree 

on both counts. We thus conclude that, under either theory, the Riches sufficiently 

pleaded extreme and outrageous conduct.5 

5   The  complaint  contains  few  specific  factual  allegations  concerning  the  pre‐publication 

involvement of individuals at Fox News in addition to Zimmerman, Butowsky, and Wheeler. 

See, e.g., Compl. ¶ 74 (Zimmerman allegedly told Wheeler that “bosses at Fox want her to go” 

with  the story  immediately);  id. ¶ 81  (Zimmerman allegedly  texted Wheeler  that Fox News 

and  Zimmerman  “need  to  figure  out  what  [Wheeler]  can  say  on  the  record.”);  id.  ¶82 

(Butowsky allegedly emailed Fox News producers about the Seth‐WikiLeaks articles on the 

eve  of  publication);  id.  ¶¶  84–85  (Zimmerman  allegedly  told Wheeler  that  the  Fox News 

channel and producers in New York would be upset because of Wheeler’s interview with a 

D.C. Fox affiliate channel). These allegations, though, stand next to many specific allegations

of involvement on the part of Zimmerman, Butowsky, and Wheeler. Taking the allegations as

a whole and drawing all  reasonable  inferences  in  favor of  the Riches—as we must  in  this

context—we find that the complaint states sufficiently plausible claims against Fox News as

an  entity  to  survive  a  motion  to  dismiss  and  warrant  discovery  into  any  additional

involvement of Fox News in the alleged scheme.

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page13 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 13 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 45 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 45 of 60



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

14 

a. Deliberate and Malicious Campaign of Harassment

Under New York  law, although “[t]he standard of outrageous conduct  is 

strict,  rigorous and difficult  to  satisfy  . . .  ,  that  is not  the  case when  there  is a 

deliberate and malicious campaign of harassment or intimidation.” Scollar v. City 

of New York, 74 N.Y.S.3d 173, 178 (1st Dep’t 2018) (internal quotations omitted). To 

be sure, “it is manifestly neither practical nor desirable for the law to provide[] a 

remedy against any and all activity which an  individual might  find annoying.” 

Nader  v. Gen. Motors Corp.,  255 N.E.2d  765,  770  (N.Y.  1970). At  the  same  time, 

“where  severe  mental  pain  or  anguish  is  inflicted  through  a  deliberate  and 

malicious campaign of harassment or intimidation,” IIED provides a remedy. Id. 

In other words, under New York law, the proper inquiry is not merely whether 

each  individual act might be outrageous. Rather,  the question  is whether  those 

actions—under  the totality of the circumstances—amounted  to a deliberate and 

malicious campaign.  

We have no trouble concluding that—taking their allegations as true—the 

Riches plausibly alleged what amounted to a campaign of emotional torture. In 

order to publish a knowingly false article accusing Seth of leaking the DNC emails, 

Butowsky  and  Zimmerman  needed  a  reliable  source.  They  settled  on  a 

purportedly  independent  investigator,  hired  by  the  Riches.  But  they  had  to 

fabricate that source. So Butowsky—through lies, religious appeals, and financial 

support—convinced the Riches to hire Wheeler, a Fox News contributor, as their 

private investigator. Eventually, Butowsky and Zimmerman told Wheeler that an 

anonymous  FBI  investigator  had  seen  emails  between  Seth  and  WikiLeaks. 

Wheeler then regurgitated that unsubstantiated information back to Zimmerman, 

giving  her  a  named  source  (himself)  for  her  Fox  News  article.  The  article 

emphasized Wheeler’s  connection  to  the Riches,  thus  lending  credibility  to his 

statements. And it suggested that Seth may have leaked the emails because—as 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page14 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 14 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 46 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 46 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=255++n.e.2d++765&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=74++n.y.s.3&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

15 

his  father  said—he “wanted  to make a difference  in  the world.”  J.A. 92. These 

allegations, taken together, plausibly rise to the level of extreme and outrageous 

conduct.  

b. Knowledge of Susceptibility 

Moreover, knowledge of a plaintiff’s susceptibility to emotional distress can, 

under New York  law,  transform  non‐actionable  acts  into  outrageous  conduct. 

According to the Restatement, to which New York adheres, Howell, 612 N.E.2d at 

702,  “there  is  no  liability  where  the  plaintiff  has  suffered  exaggerated  and 

unreasonable emotional distress, unless it results from a peculiar susceptibility to 

such distress of which the actor has knowledge,” Restatement (Second) of Torts 

§ 46 (comment j) (1965). In that case, “[t]he extreme and outrageous character of 

the  conduct may  arise  from  the  actor’s  knowledge  that  the  other  is peculiarly 

susceptible  to emotional distress.”  Id. § 46  (comment  f).6   As a result, otherwise 

non‐actionable conduct “may become heartless,  flagrant, and outrageous when 

the actor proceeds in the face of such knowledge.” Id.7 

                                                            
 

6   As the Tenth Circuit aptly noted, “[t]he plaintiff’s peculiar susceptibility to emotional distress 

thus both broadens and narrows the scope of the tort.” Malandris v. Merrill Lynch, Pierce, Fenner 

& Smith, Inc., 703 F.2d 1152, 1159 (10th Cir. 1981), cert. denied, 464 U.S. 824 (1983). On the one 

hand, “[i]t broadens the scope in that a jury may find the defendant’s conduct to be outrageous 

in  light of his knowledge of  the plaintiff’s peculiar susceptibility where  it would not be so 

without such knowledge.” Id. On the other hand, “it narrows the scope in that without such 

knowledge, the defendant is not liable for exaggerated emotional distress.” Id. 

7   We have found no New York case specifically addressing comment f. But New York has long 

adopted the Restatement (Second) on IIED. Howell, 612 N.E.2d at 701. Moreover, other state 

courts that similarly follow the Restatement have embraced comment f. See, e.g., Boyle v. Wenk, 

392 N.E.2d 1053, 1056 (Mass. 1979) (“Though there is no evidence that Wenk knew the precise 

nature of Mrs. Boyle’s physical susceptibility, his knowledge that she had just returned from 

 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page15 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 15 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 47 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 47 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=703++f.2d++1152&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=392++n.e.2d++1053&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=464++u.s.++824&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

16 

Zimmerman and Butowsky had enough specific knowledge of the family 

and  the  circumstances  surrounding  Seth’s murder  to  be  keenly  aware  of  the 

Riches’ susceptibility to emotional distress in this regard. On August 10, 2016, the 

family made a public statement, noting how the nascent conspiracy theory was 

severely hurting them. Zimmerman personally spoke with Joel on at least three 

occasions—January 3, January 5, and May 15, 2017. Moreover, in March 2017, in 

the process of deceiving the Riches into hiring Wheeler, Butowsky falsely assured 

Joel that he only wanted to help them “get closure, as a family.” Compl. ¶ 49. And, 

“[b]y phone on March 13, 2017, Butowsky acknowledged to Joel that ‘I know what 

you’ve been through.’” Id. ¶ 53. The fact that the Appellees proceeded with their 

plan  in  the  face of  this knowledge of  the grieving  family’s susceptibility makes 

Zimmerman and Butowsky’s conduct plausibly extreme and outrageous.  

ii. Appellees’ Defenses

To all of this, Fox News and Zimmerman raise two defenses that are worthy 

of discussion. First, they claim that, under New York law, knowledge of a plaintiff’s 

emotional  fragility  is  not  sufficient  unless  defendant  also  intended  to  inflict 

emotional distress. Second, they assert that this action must fail since it is simply a 

lawsuit for defamation of a deceased plaintiff disguised as an IIED claim. Both are 

unavailing.  

a. Knowledge

Fox News and Zimmerman argue that the Riches need to allege intent. To 

support that claim, the two Appellees cite Howell. In that case, Chief Judge Kaye 

the hospital put him on notice  that she might be more vulnerable  to harassment or verbal 

abuse.”); see also Drejza v. Vaccaro, 650 A.2d 1308, 1313–14 (D.C. 1994); Brandon ex rel. Estate of 

Brandon v. Cty. of Richardson, 624 N.W.2d 604, 621 (Neb. 2001). 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page16 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 16 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 48 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 48 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=650++a.2d++1308&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=624++n.w.2d++604&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

17 

explained  that,  “even  if  defendants were  aware  that  publication would  cause 

plaintiff emotional distress, publication—without more—could not ordinarily lead 

to liability for intentional infliction of emotional distress.” Howell, 612 N.E.2d at 

705 (emphasis added). The two Appellees take this statement to mean that specific 

intent to cause emotional distress is required under New York law. 

That is not correct. The cited sections of Howell dealt with the scope of the 

privileged‐conduct  exception  to  tort  liability.  In  Howell,  Chief  Judge  Kaye 

explained  how  “[a]  newspaper’s  publication”  may  be  “an  act  within  the 

contemplation of the ‘privileged‐conduct’ exception” to IIED liability. Id.8 Because 

the Howell plaintiff had “offer[ed] no basis for concluding that the privilege has 

been abused,” Chief  Judge Kaye was careful  to note  that “we need not explore 

today what  circumstances might  overcome  the  privilege.”  Id.  In  other words, 

Howell  says  nothing  about  specific  intent  to  cause  emotional  distress  being 

required. And,  in  fact,  the Howell  opinion  leaves no doubt  that  recklessness—

namely, a “disregard of a  substantial probability of  causing[]  severe emotional 

distress”—can be enough for IIED. Id. at 702. 

Here,  Fox  News  and  Zimmerman  do  not  sufficiently  contend  that  its 

conduct—although  knowingly  outrageous—is  nonetheless  entitled  to  the 

“privileged‐conduct exception” under New York law. Therefore, we do not need 

to  consider  whether  the  two  Appellees  abused  that  hypothetical  privilege. 

Recklessness, as New York courts have held time and again, is sufficient to make 

                                                            
 

8   According  to  the Restatement, “[t]he conduct, although  it would otherwise be extreme and 

outrageous, may be privileged under the circumstances. The actor is never liable, for example, 

where [the actor] has done no more than to insist upon his [or her] legal rights in a permissible 

way, even though he [or she] is well aware that such insistence is certain to cause emotional 

distress.” Restatement (Second) of Torts § 46 (comment g) (1965) (emphasis added). 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page17 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 17 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 49 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 49 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=612+n.e.2d+699&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

18 

a claim for IIED. And knowledge of a peculiar susceptibility to emotional distress, 

as outlined in comment f of the Restatement (Second), aptly describes a particular 

form of recklessness. The two Appellees’ attempt to require specific intent to cause 

emotional distress fails.  

b. Defamation

Fox News and Zimmerman also argue that the Riches’ IIED action is just an 

attempt to seek liability for defamatory speech against their deceased son. In the 

eyes of these two Appellees, every allegation put forward by the Riches cannot be 

disentangled  from  the  slanderous  publication  itself,  and  therefore—even  if 

tortious—it  is not actionable. Because Seth  is dead, no defamation claim can be 

brought  in his name. See Restatement (Second) of Torts § 560 (1977) (“One who 

publishes defamatory matter concerning a deceased person is not liable either to 

the estate of the person or to his descendants or relatives.”); cf. Rose v. Daily Mirror, 

Inc., 31 N.E.2d 182, 182 (N.Y. 1940) (“[I]t has long been accepted law that a libel or 

slander upon the memory of a deceased person which makes no direct reflection 

upon his relatives gives them no cause of action for defamation.”). In other words, 

the two Appellees contend, the family’s IIED lawsuit and Seth’s defamation claim 

are one and the same.  

But, in fact, IIED of the parents and defamation of the son are two distinct 

torts claims, as a simple hypothetical demonstrates. Suppose Seth had not died but 

had instead survived the shooting in a comatose state. If the Appellees acted in the 

exact same manner and published the exact same articles as has been alleged here, 

Seth could certainly have brought a defamation suit against them; he would have 

complained about the false accusations that the Appellees made against him—that 

is, that he leaked DNC emails to WikiLeaks. But, in this hypothetical scenario, the 

Riches could also have brought a separate lawsuit—this lawsuit—claiming that the 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page18 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 18 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 50 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 50 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=31++n.e.2d++182&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

19 

Appellees’  actions  directed  at  them were  extreme  and  outrageous  enough  to 

constitute IIED.  

In the case before us, the Riches are not claiming any injury because of some 

reputational harm suffered by their son. That hypothetical defamation suit died 

with Seth, and no one can  resurrect  it. But  the Riches’ own cause of action  for 

IIED—arising from the Appellees’ speech and conduct specifically targeted at Joel 

and Mary—continues to be viable. If Butowsky, Zimmerman, and Fox News made 

knowingly  or  recklessly  false  claims  (or  perpetrated  some  other  tortious  acts)  

targeted at the Riches, they are subject to possible tort liability. As we explained 

earlier, we  have  no  difficulty  concluding  that  the  complaint  plausibly  alleges 

precisely such tortious conduct.  

At various  times, while  raising  this defense, Fox News and Zimmerman 

invoke the First Amendment to the U.S. Constitution. See Snyder v. Phelps, 562 U.S. 

443, 451 (2011) (explaining how the Free Speech Clause of the First Amendment 

“can serve as a defense in state tort suits, including suits for intentional infliction 

of emotional distress”). Specifically, according to these two Appellees, “a public 

figure cannot recover on an intentional infliction claim targeting speech unless he 

first  proves  the  constitutionally  required  elements  of  a  defamation  claim,” 

including that the complained‐of speech is “of and concerning” the plaintiff. Fox 

Br. 18–19. 

These arguments are smokescreens. Cf. Galella v. Onassis, 487 F.2d 986, 995 

(2d Cir. 1973) (recognizing that “the First Amendment [is not] a wall of immunity 

protecting newsmen from any liability for their conduct while gathering news”). 

In Hustler Magazine,  Inc.  v. Falwell,  the  Supreme Court  explained  that  a public 

figure  suing  for  IIED  (based on  speech  alone)  can do  so  if  the  speech was not 

protected—namely, when it “contains a false statement of fact which was made 

with  actual malice,  i.e., with  knowledge  that  the  statement was  false  or with 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page19 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 19 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 51 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 51 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=487+f.2d+986&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=562++u.s.+443&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=562++u.s.+443&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

20 

reckless disregard as to whether or not it was true.” 485 U.S. 46, 56 (1988) (internal 

quotations  omitted). Thus,  falsehood  and  actual malice  are  the  only  showings 

required, and nowhere did  the Court take  the “of and concerning  the plaintiff” 

requirement  that  is  appropriate  to  a defamation  tort  and  import  it  into  IIED.9 

Because  Fox News  and Zimmerman  concede  in  their  brief  that  the  pleadings 

plausibly  allege  that  the  Seth‐WikiLeaks  articles  contained  false  factual 

statements, and because the Riches sufficiently allege actual malice, nothing more 

is needed at this stage.  

* *     *

In sum, we hold that the Riches’ complaint plausibly alleges enough facts to 

state  a  claim  for  intentional  infliction  of  emotional  distress—for  extreme  and 

outrageous  conduct  by  the  Appellees,  directed  at  the  Appellants.  “Where 

reasonable [people] may differ, it is for the jury, subject to the control of the court, 

to determine whether,  in  the particular  case,  the  conduct has been  sufficiently 

extreme and outrageous to result in liability.” Restatement (Second) of Torts § 46 

(comment h) (1965). Because we think that the Riches’ allegations rise well above 

9   And for good reason. Applying the “of and concerning” requirement to IIED would mean that 

no  IIED claim  that  involved speech and arose out of harm  to a dead person could ever be 

brought. But New York  courts  initially  recognized  the  tort of  IIED precisely  in  analogous 

circumstances.  In  the  early  days,  these  circumstances  included  the  mistreatment  or 

mishandling of corpses. See, e.g., Gostkowski v. Roman Catholic Church of the Sacred Hearts of Jesus 

& Mary, 186 N.E. 798 (N.Y. 1933) (deceased relative’s body moved to another cemetery); Finley 

v. Atl. Transp. Co., 115 N.E. 715  (N.Y. 1917)  (burial at  sea without notifying  relatives). The

mishandling of dead bodies was “of and concerning” the decedent and not the suing plaintiffs.

Yet, not only were the relatives permitted to sue in IIED, but allowing that lawsuit was the

reason why  the  IIED  tort was created. See William L. Prosser,  Intentional  Infliction of Mental

Suffering: A New Tort, 37 MICH. L. REV. 874, 886 (1939).

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page20 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 20 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 52 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 52 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=485+u.s.+46&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=186++n.e.++798&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=115++n.e.++715&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

21 

the Rule 12(b)(6) threshold, and because we are unpersuaded by the Appellees’ 

defenses, we  conclude  that  the District  Court  should  not  have  dismissed  the 

complaint.10  

B. Tortious Interference with Contract

Next, we analyze the Riches’ claim for tortious interference with contract. 

This tort requires: “[1] the existence of a valid contract between the plaintiff and a 

third party, [2] defendant’s knowledge of that contract, [3] defendant’s intentional 

procurement of the  third‐party’s breach of the contract without  justification, [4] 

actual breach of the contract, and [5] damages resulting therefrom.” Lama Holding 

Co. v. Smith Barney Inc., 668 N.E.2d 1370, 1375 (N.Y. 1996). Moreover, “a plaintiff 

must  allege  that  the  contract  would  not  have  been  breached  ‘but  for’  the 

defendant’s  conduct.” Burrowes  v. Combs,  808 N.Y.S.2d  50,  53  (1st Dep’t  2006). 

Recovery is permitted even where “a cause of action for breach of contract existed 

in favor of the plaintiff against the other party to the contract.” Hornstein v. Podwitz, 

173 N.E. 674, 676 (N.Y. 1930).  

No party denies  the  existence of  a valid  contract  that was breached:  the 

signed agreement between Wheeler and the Riches is in the record, and Wheeler’s 

statements  in the Fox News articles were an actual breach of his confidentiality 

agreement. And  the Appellees  do  not  deny  that  they  had  “knowledge  of  an 

existing valid contract.” Associated Flour Haulers & Warehousemen v. Hoffman, 26 

10  The Riches’  complaint  included  two  additional  causes  of  action  related  to  the  IIED  claim 

discussed above: (1) aiding and abetting IIED and (2) conspiracy to commit IIED. The District 

Court dismissed both claims as a result of its dismissal of the IIED claim. Because we now find 

that the Riches have indeed sufficiently alleged an IIED claim against the Appellees, we leave 

it to the District Court to decide in the first instance the extent to which these causes of action 

may proceed in light of this opinion.  

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page21 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 21 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 53 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 53 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=668++n.e.2d++1370&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=173++n.e.++674&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=808++n.y.s.2d++50&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

22 

N.E.2d 7, 10 (N.Y. 1940). We therefore focus our analysis on the remaining factors: 

(i) causation; (ii) damages; and (iii) intentional procurement of breach (iv) without

justification. Because  the complaint plausibly pleaded each of  these  factors, we

hold that the Rule 12(b)(6) dismissal was erroneous.

i. But‐For Causation

The District Court held that the Appellees could not be a but‐for cause of 

the breach of contract. According to the Riches’ complaint, before the contract with 

Wheeler was signed, the Appellees successfully secured Wheeler’s agreement to 

act in ways that would breach the contract. To Judge Daniels, that was enough to 

preclude a finding of causation. Rich, 322 F. Supp. 3d at 503. We disagree.  

The proper question is whether, in the absence of interference by Fox News, 

Zimmerman, and Butowsky, the breach would have occurred. If the breach would 

have occurred “prior  to any  involvement by”  the Appellees or apart  from  their 

actions, then of course there would be no but‐for causation. KAM Constr. Corp. v. 

Bergey, 56 N.Y.S.3d 740, 742  (4th Dep’t 2017)  (emphasis added);  see also Lana & 

Samer,  Inc. v. Goldfine, 776 N.Y.S.2d 66, 67  (1st Dep’t 2004). The  issue before us, 

then,  is whether  but‐for  causation  exists when  some  (but  not  all)  interfering 

conduct takes place before a contract has been finalized. The Riches’ allegation is 

that Wheeler’s only reason to breach was Zimmerman’s and Butowsky’s actions 

interfering with the contract—an interference that started before the contract with 

the Riches was signed and continued all the way until the breach became known 

to the Riches (i.e., when the Fox News articles were published).  

We hold  that,  at  least where  there  allegedly  is  tortious  interference  after 

contract formation, the fact that there also was allegedly interfering conduct before 

the  agreement was  signed  doesn’t  preclude  a  complaint  from  stating  but‐for 

causation. The allegations here plainly claim that, but for the Appellees’ conduct 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page22 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 22 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 54 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 54 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=322+f.++supp.++3d+487&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=56++n.y.s.3&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=776++n.y.s.2d++66&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

23 

before and after Wheeler and the Riches entered into this agreement, the breach 

would not have occurred. In the face of these allegations, the degree to which the 

contract  would  have  been  breached  anyway  is  a  question  properly  left  for 

discovery and, perhaps, jury determinations. At this stage, we conclude that the 

complaint sufficiently pleaded causation. 

ii. Damages 

In  the  alternative,  the  District  Court  held  that  the  complaint  was 

“insufficient  to  plead  damages  resulting  from  Defendants’  alleged  tortious 

interference.” Rich, 322 F. Supp. 3d at 503 n.9.  We disagree with that ground for 

dismissal as well.  

Under New York law, for tortious interference with contract, “the elements 

of damages, including consequential damages, [are] those recognized under the 

more liberal rules applicable to tort actions.” Guard‐Life Corp. v. S. Parker Hardware 

Mfg. Corp., 406 N.E.2d 445, 452 n.6 (N.Y. 1980). “One who is liable to another for 

interference with a contract . . . is liable for damages for (a) the pecuniary loss of 

the benefits of the contract or the prospective relation; (b) consequential losses for 

which the interference is a legal cause; and (c) emotional distress or actual harm to 

reputation, if they are reasonably to be expected to result from the interference.” 

Restatement (Second) of Torts § 774A(1) (1979); see also Intʹl Minerals & Res., S.A. v. 

Pappas, 96 F.3d 586, 597 (2d Cir. 1996) (same).  

The  Riches’  alleged  damages—psychological  disorders  and  the  loss  of 

employment—flow directly from the Zimmerman articles, and those articles were 

made possible by Wheeler’s breach of contract. Specifically, drawing all inferences 

in favor of the Riches (as at this stage we must), the complaint claims that, but‐for 

Wheeler’s breach, Butowsky and Zimmerman would not have been able to enlist 

the Riches’ unwitting help  in giving credence  to  the Seth‐WikiLeaks story. The 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page23 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 23 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 55 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 55 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=96++f.3d++586&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=322+f.++supp.++3d+487&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=406++n.e.2d++445&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

24 

Appellees  had  possessed  the  allegedly  false  information  from  the  anonymous 

federal  investigator  for  months,  but  they  needed  Wheeler’s  on‐the‐record 

statements  corroborating  that  anonymous  source  in  order  to  publish  the 

Zimmerman articles. And the only way to obtain those statements was to interfere 

with Wheeler’s confidentiality contract with the Riches. The connection between 

the breach and the alleged damages is sufficiently strong to preclude dismissal. 

iii. Intentional Procurement of Breach

Fox News and Zimmerman, however, argue that, regardless of whether the 

District Court  erred  in dismissing  on  the  basis  of  causation  and damages,  the 

tortious interference claim was properly dismissed anyway. Even assuming that 

the Appellees knew of the confidentiality clause in Wheeler’s contract, that clause 

would  be  breached  only  if  Wheeler  spoke  to  the  press  without  the  Riches’ 

permission. And because the Riches did not allege that Fox News and Zimmerman 

knew that Wheeler lacked permission to speak to them, the two Appellees contend 

that the Riches’ complaint did not allege intentional procurement of the breach. 

This argument is not convincing. The Riches’ complaint clearly alleges that 

the  contract was  breached,  and  this  necessarily  includes  an  allegation  that  no 

permission to speak was given. For had there been permission, there would have 

been no breach. Additionally, it is alleged that Zimmerman said “we [Fox News] 

need to figure out what you [Wheeler] can say on the record,” Compl. ¶ 81, and 

that  Butowsky  falsely  told  the  Riches  that  he  “would  respect Wheeler’s  legal 

obligation not to speak to him [] or anyone other than Joel and Mary about the 

investigation.”  Id. ¶ 54. Moreover,  the Riches alleged  that Zimmerman  teamed 

with Butowsky and,  throughout, engaged  in many  subterfuges  in her dealings 

with the Riches. Such actions are  inconsistent with any belief on the Appellees’ 

part that the Riches had authorized Wheeler to speak. Cf. Rodrigues v. City of New 

York, 602 N.Y.S.2d 337, 343 (1st Dep’t 1993) (allowing claim to survive motion to 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page24 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 24 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 56 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 56 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=602++n.y.s.2d++337&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

25 

dismiss  based  on  inference  of  intent  in  light  of  alleged motive  and  personal 

interest).  In other words,  taken  together,  these pleadings constitute a  sufficient 

allegation  that  the  Appellees  “kn[ew]  that  the  interference  [was]  certain  or 

substantially certain to occur as a result of [their] action.” Restatement (Second) of 

Torts § 766 (comment j) (1979).  

iv. Without Justification

Finally,  we  conclude  that  the  Riches’  complaint  plausibly  alleges  that 

Butowsky, Zimmerman, and Fox News had no legally sufficient  justification for 

intentionally procuring Wheeler’s breach of contract.  

New York courts have recognized that, in limited cases, liability for tortious 

interference may be cut off if the conduct was justified. To be sure, lawful behavior, 

by itself, does not suffice to justify tortious interference. See, e.g., NBT Bancorp Inc. 

v. Fleet/Norstar Fin. Grp., Inc., 664 N.E.2d 492, 496 (N.Y. 1996) (“[A] plaintiff may

recover damages  for  tortious  interference with contractual  relations even  if  the

defendant was engaged in lawful behavior.”). The pursuit of “economic interest”

can suffice—“unless there is a showing of malice or illegality.” Foster v. Churchill, 665

N.E.2d  153,  156  (N.Y.  1996)  (emphasis  added).  Like  economic  interest,  news

gathering may well be (similarly) protected. Cf. Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665,

681 (1972) (“[W]ithout some protection for seeking out the news, freedom of the

press could be eviscerated.”).

We, however, need not consider whether New York law would recognize 

news gathering as a justification for tortious interference with contract. For, even 

if it did, the Riches unquestionably allege malice sufficient to overcome any such 

possible  justification. The allegations—which we have  to  take as  true—are  that 

Zimmerman and Butowsky (i) intentionally planted a biased investigator to gain 

the trust of a grieving family; (ii) fed false information to the investigator with the 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page25 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 25 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 57 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 57 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=664++n.e.2d++492&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=665+n.e.2d++153&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=665+n.e.2d++153&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=408++u.s.++665&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=408++u.s.++665&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

26 

sole purpose of exploiting that investigator’s relationship with the family to give 

credence to a politically motivated story; and (iii) knew, from the very start, that 

this story was nothing more than a false conspiracy theory. All that is more than 

enough to counter any possible justification. 

* *     *

In  sum, we  find  that  the  Riches  sufficiently  pleaded  but‐for  causation, 

damages,  knowledge,  and  intentional  procurement  of  the  breach  without 

justification.  Accordingly,  the  District  Court  erred  in  granting  the  Appellees’ 

motion to dismiss their tortious interference with contract claim.  

C. Negligent Supervision or Retention

Lastly, we turn to the negligent supervision or retention claim the Riches 

have  brought  against  Fox  News.  Under  New  York  law,  in  addition  to  the 

negligence elements of such a claim, a plaintiff must show: “(1) that the tort‐feasor 

and  the  defendant  were  in  an  employee‐employer  relationship;  (2)  that  the 

employer  knew  or  should  have  known  of  the  employee’s  propensity  for  the 

conduct which caused the injury prior to the injury’s occurrence; and (3) that the 

tort was committed on the employer’s premises or with the employer’s chattels.” 

Ehrens  v.  Lutheran  Church,  385  F.3d  232,  235  (2d  Cir.  2004)  (per  curiam) 

(citing Kenneth R. v. Roman Catholic Diocese of Brooklyn, 654 N.Y.S.2d 791, 793 (2d 

Dep’t 1997); DʹAmico v. Christie, 518 N.E.2d 896, 901 (N.Y. 1987)).  

But “[t]he employee also must not be acting within the scope of his or her 

employment;  [for]  in  that  situation  the  employer  [would]  only  be  liable  . . . 

vicariously  under  the  theory  of  respondeat  superior,  [and]  not  for  negligent 

supervision or retention.” Gray v. Schenectady City Sch. Dist., 927 N.Y.S.2d 442, 446 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page26 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 26 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 58 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 58 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=385++f.3d++232&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=518++n.e.2d++896&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=654++n.y.s.2d++791&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=927++n.y.s.2d++442&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

27 

(3d Dep’t 2011).11 Under New York law, an employee’s tortious acts fall within the 

scope of his employment if “done while the servant was doing his master’s work, 

no matter  how  irregularly,  or with what disregard  of  instructions.” Riviello  v. 

Waldron, 391 N.E.2d 1278, 1281 (N.Y. 1979). But “[a]n employer will not be held 

liable under [respondeat superior] . . . for actions which were . . . undertaken by the 

employee  for  wholly  personal  motives.”  Galvani  v.  Nassau  Cty.  Police 

Indemnification Review Bd., 674 N.Y.S.2d 690, 694 (2d Dep’t 1998). 

The  Riches  adequately  allege  that  an  employment  relationship  existed 

between Fox News and Zimmerman (and Wheeler). Therefore, the issue before us 

is whether the complaint alleges liability on the part of Fox News for conduct by 

Zimmerman  (and  Wheeler)  that  was  within  or  outside  the  scope  of  their 

employment. The complaint is not lucid on this point. The Riches may be alleging 

that Zimmerman (and Wheeler) were acting within the scope of their employment 

and,  therefore,  Fox News  is  vicariously  liable. Or  they may  be  alleging  that, 

although  their  conduct  fell  outside  the  scope  of  their  employment,  there was 

negligence on the part of Fox News in hiring and supervising them. Or they may 

be  alleging  both,  leaving  it up  to  the  jury  to decide  the  scope  of  employment 

question.  

A simple amendment would clarify the issue. The District Court, however, 

dismissed the complaint with prejudice. To be sure, “no court can be said to have 

11  Conversely, all departments of the New York Appellate Division have concluded that it is “[i]n 

instances where an employer cannot be held vicariously liable for an employee’s torts, [that] 

the  employer  can  still  be  held  liable  under  theories  of  negligent  hiring  and  negligent 

supervision.” State Farm Ins. Co. v. Cent. Parking Sys., Inc., 796 N.Y.S.2d 665, 666 (2d Dep’t 2005); 

see also Gray v. Schenectady City Sch. Dist., 927 N.Y.S.2d 442, 446 (3d Dep’t 2011); Owen v. State, 

76 N.Y.S.3d 330, 332 (4th Dep’t 2018); Scollar v. City of New York, 74 N.Y.S.3d 173, 179 (1st Dep’t 

2018). 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page27 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 27 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 59 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 59 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=391++n.e.2d++1278&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=674++n.y.s.2d++690&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=796++n.y.s.2d++665&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=927++n.y.s.2d++442&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=76++n.y.s.3&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=74++n.y.s.3&btnG=&hl=en&as_sdt=6


18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC

28 

erred in failing to grant a request [to amend] that was not made.” Gallop, 642 F.3d 

at  369.  At  the  same  time,  either  theory  of  liability—negligent  supervision  or 

vicarious liability—appears to be one that the complaint, if amended, could readily 

allege. Since we are remanding for consideration of the Riches’ other claims, we 

believe  a  clarifying  amendment  as  to  the  negligence  claim  should  also  be 

permitted. Accordingly, upon remand of the IIED and tortious interference claims, 

we  instruct  the  District  Court  to  allow  the  Riches  to  amend  their  negligent 

supervision or retention count.  

CONCLUSION 

We VACATE  the District Court’s August 2, 2018,  judgment granting  the 

Appellees’ motion to dismiss, and we REMAND the case for further proceedings 

consistent with this opinion. 

Case 18-2321, Document 118, 09/13/2019, 2654627, Page28 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD   Document 72   Filed 09/13/19   Page 28 of 28Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 163-1   Filed 07/20/20   Page 60 of 60Case 1:18-cv-02223-GBD-SN   Document 173   Filed 08/05/20   Page 60 of 60

http://scholar.google.com/scholar?q=642+f.3d+364&btnG=&hl=en&as_sdt=6
http://scholar.google.com/scholar?q=642+f.3d+364&btnG=&hl=en&as_sdt=6

	_2020.7.20 Exhibit A--Letter of Request for Assange
	2018.08.02 - [069] - Memo Decision and Order Granting Motion to Dismiss
	2019.09.13 - [Dkt 118] - 2nd Circ. Opinion



